Intressant synpunkt. Den här typen av indelningar brukar vara lättare att säga än att göra.
Hur definierar man "samisk" majoritet i föreningen? De flesta med huvudsakligen samiska gener i vårt land är ju inte renskötare och många bor i Stockholm. Relationen mellan det jag hört renskötare kalla för "kultursamer" och dem själva är inte alltid friktionsfri. Och hur mycket same behöver man vara för att få plats i styrelsen? Behövs DNA-tester? Eller är det "renskötare inom Laponia" man menar med samisk majoritet. Låter som det rimligaste och mest lättdefinierade.
Men de som läst dokumenten kanske vet?
Jörgen
Som sagt är det inte helt lätt och jag instämmer helt i det Mezzner skriver. Ser man på vad som krävs för att styrka etnicitet och upptas i sameröstlängd så är det:
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.
Att vara same handlar mer om att tillhöra en samisk kultursfär och går inte att testa med DNA. Det är ingen homogen grupp på det sättet. Dessutom är det ju så att människor, såväl samer som andra grupper levt sida vid sida i norrland sen förhistorisk tid. Människor går in i- och ur kulturgrupper och etniciteter förändras. Jag har själv samer i min släkt, men anser mig inte vara same eftersom jag inte tillhör den kultursfären (utan snarare en tornedalsfinsk kultursfär), även om släktingar gör det.
Inom samekulturen finns också en osynlig gradering där renskötande samer anses som de "finaste" medan andra i förskingringen som du nämner, Jörgen, inte har samma status. De flesta samer bor trots allt i Sthlmstrakten, har vanliga svenska namn och är inte renskötande samer på fjället. Sen finns det också skogs- och fiskesamer som traditionellt sett inte haft samma samerättigheter som de renskötande samerna som varit anslutna till samebyar.
Väldigt många verkar fortfarande ha föreställningen om att samer är ett exotiskt och homogent folk uppe i norr men så ser det inte ut i verkligheten där var och varannan norrlänning har samer i släkten utan att för den skull leva i en samisk kultursfär. Det är ju detta som gör det hela komplicerat och till en grogrund för konflikter när t ex rättigheter till mark- och fiskevatten kan delas t o m inom släkter i värsta fall, eller mellan grannar som kan ha lika långa traditioner till trakten de lever i.