Nationalparkerna i Laponia öppnas eventuellt för kommersiell verksamhet

Jag har som vanligt svårt att köpa att man ska ge särskilda rättigheter till etniska grupper - det är ju olikt det mesta andra tänkandet i vår samhälle idag. Eller... det gäller förstås att den gynnade gruppen är särskilt liten och därmed genom sin minoritetsställning per definition missgynnad kanske. För det mesta brukar resonemang av den här typen falla på svårigheten att dela in befolkningen i olika grupper. Att prata om raser är förstås nåt som hör mörkare tider till, och att göra indelningar på andra sätt brukar som regel enligt mitt sätt att se det leda till både att man försöker tillgodose snöda särintressen och konflikter om hur man gör indelningarna.

Fast det kanske bara är jag som reagerar på just den delen av förslaget.

så länge man inte sätter upp villaområden eller mera stugor och hotel så kommer ja besöka området.
varför sälja ut naturområden, det kommer bli än ända soptipp som ME top med alla som ska gå eller köra fyrljulning

Jag kunde inte se något i skrivningarna som direkt tydde på att det finns risk för dessa saker. De nationalparker som det är fråga om ska fortsätta förvaltas för sina naturvärden. Andra aspekter ska också vägas in, exempelvis renskötseln, men så är det redan idag. De bestämmelser som finns för nationalparkerna ska inte förändras på grund av denna förvaltningsplan. (Jag hoppas att jag har läst rätt i dokumenten.)

Nej, att "sälja ut naturområden", det vill inte jag heller. Jag är för övrigt innerligt tacksam att Sveriges högsta topp inte ligger i Sarek, eftersom en högsta topp alltid drar turister i massor - med allt vad det innebär. Det är väl omöjligt att i längden skydda ett sådant område från turistisk exploatering. Nu får Kebnekaise ta den smällen och exempelvis Sarek ska förhoppningsvis kunna förskonas från tillrättalagd turistverksamhet i fortsättningen också.

Jag har som vanligt svårt att köpa att man ska ge särskilda rättigheter till etniska grupper - det är ju olikt det mesta andra tänkandet i vår samhälle idag. Eller... det gäller förstås att den gynnade gruppen är särskilt liten och därmed genom sin minoritetsställning per definition missgynnad kanske. För det mesta brukar resonemang av den här typen falla på svårigheten att dela in befolkningen i olika grupper. Att prata om raser är förstås nåt som hör mörkare tider till, och att göra indelningar på andra sätt brukar som regel enligt mitt sätt att se det leda till både att man försöker tillgodose snöda särintressen och konflikter om hur man gör indelningarna.

Fast det kanske bara är jag som reagerar på just den delen av förslaget.

Intressant synpunkt. Den här typen av indelningar brukar vara lättare att säga än att göra.
Hur definierar man "samisk" majoritet i föreningen? De flesta med huvudsakligen samiska gener i vårt land är ju inte renskötare och många bor i Stockholm. Relationen mellan det jag hört renskötare kalla för "kultursamer" och dem själva är inte alltid friktionsfri. Och hur mycket same behöver man vara för att få plats i styrelsen? Behövs DNA-tester? Eller är det "renskötare inom Laponia" man menar med samisk majoritet. Låter som det rimligaste och mest lättdefinierade.

Men de som läst dokumenten kanske vet?

Jörgen

Det är väl samebyarna som ska få förvalta?
Inte "samer".
Samebyarna ska väl tillgodose att renskötseln fungerar så bra och lönsamt som möjligt.
Och "Laponia" är större än enbart nationalparkerna.

Intressant synpunkt. Den här typen av indelningar brukar vara lättare att säga än att göra.
Hur definierar man "samisk" majoritet i föreningen? De flesta med huvudsakligen samiska gener i vårt land är ju inte renskötare och många bor i Stockholm. Relationen mellan det jag hört renskötare kalla för "kultursamer" och dem själva är inte alltid friktionsfri. Och hur mycket same behöver man vara för att få plats i styrelsen? Behövs DNA-tester? Eller är det "renskötare inom Laponia" man menar med samisk majoritet. Låter som det rimligaste och mest lättdefinierade.

Men de som läst dokumenten kanske vet?

Jörgen

Som sagt är det inte helt lätt och jag instämmer helt i det Mezzner skriver. Ser man på vad som krävs för att styrka etnicitet och upptas i sameröstlängd så är det:

2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat.

Att vara same handlar mer om att tillhöra en samisk kultursfär och går inte att testa med DNA. Det är ingen homogen grupp på det sättet. Dessutom är det ju så att människor, såväl samer som andra grupper levt sida vid sida i norrland sen förhistorisk tid. Människor går in i- och ur kulturgrupper och etniciteter förändras. Jag har själv samer i min släkt, men anser mig inte vara same eftersom jag inte tillhör den kultursfären (utan snarare en tornedalsfinsk kultursfär), även om släktingar gör det.

Inom samekulturen finns också en osynlig gradering där renskötande samer anses som de "finaste" medan andra i förskingringen som du nämner, Jörgen, inte har samma status. De flesta samer bor trots allt i Sthlmstrakten, har vanliga svenska namn och är inte renskötande samer på fjället. Sen finns det också skogs- och fiskesamer som traditionellt sett inte haft samma samerättigheter som de renskötande samerna som varit anslutna till samebyar.

Väldigt många verkar fortfarande ha föreställningen om att samer är ett exotiskt och homogent folk uppe i norr men så ser det inte ut i verkligheten där var och varannan norrlänning har samer i släkten utan att för den skull leva i en samisk kultursfär. Det är ju detta som gör det hela komplicerat och till en grogrund för konflikter när t ex rättigheter till mark- och fiskevatten kan delas t o m inom släkter i värsta fall, eller mellan grannar som kan ha lika långa traditioner till trakten de lever i.

Det är väl samebyarna som ska få förvalta?
Inte "samer".

Precis så är det, alltså de berörda samebyarna inom Laponia. Detta gör ju att det hela blir hanterbart, annars måste man ju reda ut vad som ska menas med ordet "same" samt vem som ska räknas dit. Och detta övergår i varje fall mitt förstånd, trots Davids klargörande utredning. ;)

När jag nu skriver "hanterbart" så menar jag inte nödvändigtvis att det är invändningsfritt. Å andra sidan vet jag inte om det skulle finnas något annat sätt att få till stånd en samisk samarbetspart. Myndigheterna har nog utrett de alternativ som står till buds och valt just detta.

Intressant tanke att strandskydd exploaterar

Trots strandskydd ==> finns snart inga öar nära Stockholm att slå upp sin tarp på

Paddlade Ornö runt i helgen och det slog mig hur många värsting sommarstugor stod tomma fast det måste vara en av de bästa helgerna att vara på sitt landställe en varm midsommar...

Kan det vara att köper man något för 5-10 miljoner så är det status eller möjlighet att tjäna mera pengar som är de stora drivkrafterna..... och att man bara av farten investerar i större brygga, bastu, swimmingpool....

därför att de ekonomiska incitamenten alltid är tongivande hos den giriga människan.

precis min åsikt och därför kommer dom kommersiella krafterna att förvalta bättre än några andra, för att det finns ekonomisk vinning.. man bör undvika att låta samebyarna sköta ekonomin, det kostar mer än det smakar.. samer, renskötsel och lönsamhet, jag säger som i calle hamilton-rullen, what a contradiction.. nej, sälj till riktiga företag och inte klåpare med skoter och ren..

precis min åsikt och därför kommer dom kommersiella krafterna att förvalta bättre än några andra, för att det finns ekonomisk vinning.. man bör undvika att låta samebyarna sköta ekonomin, det kostar mer än det smakar.. samer, renskötsel och lönsamhet, jag säger som i calle hamilton-rullen, what a contradiction.. nej, sälj till riktiga företag och inte klåpare med skoter och ren..

mycket intressant ståndpunkt när 52% av Sverige är renbetesland och alltså drabbas av den lilla motsägelsen du pekar på.

kulturbevarande och rennäring har inget med varandra att göra så länge helikopter, 6hjulingar, motorcross och lastbil används. välj en av dem!

BZ/
all makt åt Tengil

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A "Gemensam identitet för nationalparkerna" Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg