Nanok?

Funderar på att införskaffa ett nytt tält för fjällvandring (3-säsongers) och har tittat lite på Nanok domus duo, som verkar vara ett prisvärt alternativ. Jag har dock inte hört något om det märket innan jag dök på det i butiken och det har varit svårt att hitta recensioner på nätet. Min fråga lyder alltså: Är det någon som har erfarenhet av Nanoks tält i allmänhet och domus duo i synnerhet?
 
Jag vet inget om kvaliten, men lite om Nanoks bakgrund.

Det startades av folk som lämnade sovsäcksproducenten Ajungilak.
Ytterligare Ajungilak-människor flydde när de köptes av Mammut och bara blev administratörer snarare än produktproducenter.

Så det är åtminstone folk med erfarenhet av sovsäckar bakom. :)
 
Intressant! Jag har nog också avfärdat Nanok som lite ointressanta (inte tillräckligt lätta eller billiga) när jag har tittat på deras sovsäckar. Ajungilak gör i och för sig inte heller världens mest spännande sovsäckar...

OT, jädrar vilka bakgrundsfakta om tillverkare du hunnit snappa upp martin :)

:)
Är man nörd så är man.
 
Låter ju inte som att det är något klockrent tält trots allt. Har kanske potential att bli bättre om några år om de nu är nya i branschen... Får kanske bli ett MSR för mig istället. Tack för alla svar!:)
 
Nanok, eller Nanook, eller Nanuq, är eskimåspråk för just isbjörn.
Kanske är anledningen till att företagsnamnen liknar varandra, om de nu inte har några andra kopplingar.

Jupp, så själva översättningen är ju inte konstig.
Och anledningen till att Nanook bytte till Isbjörn of Sweden är ju bland annat att de inte kan använda sitt varumärke i Norge, pga Nanok. Så viss koppling finns ju.

Men det var ju intressant att båda varumärkena tydligen hade bytt språk på sitt namn, men åt olika håll, och därmed bytt namn med varandra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alemao73 Dunläckage i Nanok sovsäck Bo och sova 5
Staffan Andersson Nanok Bo och sova 2
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
zzeezz Nanok Sovsäckar???? Bo och sova 5

Liknande trådar