Nån som vet vad detta är för kajak?

Det är den. Men om man är lång och tung skall man samtidigt tänka på att en opackad Kodiak med en lång tung person i är en mycket slutinstabil kajak, till skillnad från de andra nämnda kajakerna.

--- Mats ---

Gäller det alla Prijonkajaker? Jag ringde på en beg. Yokon expedition nyligen men känner mig osäker. Den är ju gjord för att svälja mycket packning och jag kommer nog oftast att paddla med i princip tom kajak.

VH/Anders

Gäller det alla Prijonkajaker? Jag ringde på en beg. Yokon expedition nyligen men känner mig osäker. Den är ju gjord för att svälja mycket packning och jag kommer nog oftast att paddla med i princip tom kajak.

VH/Anders

Hej, Nej det är Kodiaken som är lite speciell, inte Prijon i allmänhet.

--- Mats ---

Hej!

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_och_kajakform_for_gjutning_22999174.htm?ca=1_2&w=3

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er. Köpte den utan att ha provpaddlat m.m...........(provsatt dock och rymdes hyfsat bra i sittbrunnen) men tack iallafall för tipsen.:)

Den ska tydligen vara ganska rank, säljaren smålog och undrade om jag kunde simma när jag sa att jag var nybörjare.

Får väl se om jag blir less på att bada och byter bort den, men för 850kr. och 45min. bilresa enkel väg kändes det värt ett försök.

Om nån har förslag på hur jag ska börja för att hitta balansen utan att bada allt för mycket lyssnar jag gärna.

VH/Anders

Senast ändrad:
Hej!

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Kajak_och_kajakform_for_gjutning_22999174.htm?ca=1_2&w=3

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er. Köpte den utan att ha provpaddlat m.m...........(provsatt dock och rymdes hyfsat bra i sittbrunnen) men tack iallafall för tipsen.:)

Den ska tydligen vara ganska rank, säljaren smålog och undrade om jag kunde simma när jag sa att jag var nybörjare.

Får väl se om jag blir less på att bada och byter bort den, men för 850kr. och 45min. bilresa enkel väg kändes det värt ett försök.

Om nån har förslag på hur jag ska börja för att hitta balansen utan att bada allt för mycket lyssnar jag gärna.

VH/Anders

Jag anser att när man är ny och ännu inte duktig är det två bästa stöden lågt stöd, och att paddla. (http://www.mibnet.se/Kayak/UsefulBracing.html). Så nummer ett blir att lära dig lågt stöd, som använder paddeln som en uteriggare och gör att du inte välter, och att med det som livlina ta dig till läget att du kan sitta i kajaken utan att behöva något nämvärt stöd. Nummer två att paddla, eventuellt lite orent (detta är inte okontroversiellt är jag rädd) så att du för varje paddeltag har ett litet stöd på paddeln på den sidan, med målet att det stödet inte skall behövas utan att du istället skall paddla rent.

--- Mats ---

Hej!

VH/Anders

Ha ha!
– Ja varför inte? Jag tycker du gjorde helt rätt.
Nu har du något att paddla runt med så att du kommer ut och får chansen att träffa andra paddlare och kanske pröva deras kajaker.

Jag gjorde som du, köpte första bästa bara för att komma ut på sjön.
Nu har jag paddlat en massa mil i år och tror att jag vet vad jag ska skaffa för kajak till nästa år.

//Röjan

I kväll blev jag hastigt och lustigt kajakägare! Det blev en Zenith explorer för 850kr.

Jag bröt nog mot alla råd jag fått av er...

Nu blir jag avundsjuk... :) Jag letade länge efter en Zenith Explorer...

Kul att du satsade! Bra köp hoppas jag, men lyssna gärna av rank-kajak-trådarna eller öka-balansen-trådarna här på Utsidan, du hittar säkert ett gäng råd där, med övningar som gör nytta. Tills man sitter tryggt i kajaken så kan det vara bra att lasta ner den lite (enkelt är exempelvis med ett par ihoptjepade fyllda petflaskor på botten eller ännu hellre en vattensäck).

Om du har lite tålamod och målvetenhet så kommer det att kunna gå hur bra som helst. Jag letade efter en Z E när jag ville motionspaddla till havs, då som komplement till en havskajak för surf&lek. Jag tror att den kan bli en bra friluftsvän till dig! :)

Svårt att göra ett dåligt köp för det priset såvida den inte hade stora sprickor eller andra fel. Blir säkert bra å du lär kunna få tillbaka pengarna om du säljer om nåt år.

Edit: Hittade en bild. Ser snabb ut! (Och lär vara hyfsat rank men det lär du dig säkert hantera)

minkajak.jpg

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torger Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)? Paddling allmänt 3
LillaElin Kapsejsat nån gång? Paddling allmänt 15
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
torger Nån som testat Valley Rapier 18? Paddling allmänt 2
ÄventyrsCompaniet Kajakexpedition - Nån som vill hänga på ? Paddling allmänt 3
jumpalärarn Tror Du nån vill hyra i tex. Misterhult??? Paddling allmänt 15
sxefan Nån som varit i nordnorge?? Paddling allmänt 0
Sallle Nån som paddlat en Voyager? Paddling allmänt 0
fernvik Nån som vet nåt om dessa ? Paddling allmänt 0
Mezzner Nån fler som hade GPS på STHLM Kanotmaraton? Paddling allmänt 11
uffe-puffe Nya Point modellerna - nån som har provat? Paddling allmänt 6
Shakespeare Nån som paddlat runt Öland? Paddling allmänt 3
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Nån som testat VKV Rush ? Paddling allmänt 0
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
swimmer2 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
Örnsätrarn Vad är detta för kanot? Paddling allmänt 10
521 Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 3
Alex_S23 Vad tusan är detta? Paddling allmänt 21
Welsh Vad är detta för kajak?? Paddling allmänt 4
Hajpojken Vad är detta för Kajak? Paddling allmänt 12
melvin_f Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 4
Plastex Detta paddlar vi i Paddling allmänt 2
Egel Är detta vettigt? Paddling allmänt 1
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
bajdarka Så var det detta med torrdräkt igen! Paddling allmänt 4
Strmbrg "Du får vad du..." Kalle E! Läs detta, vettja! :-) Paddling allmänt 13
Nicke.P Abborrlim, finns det några erfarenheter av detta? Paddling allmänt 13
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 36
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg