Nån som vandrar i handgjorda skor?

Jag är sån där barfotalöpare och jag är av åsikten att om vi hade behövt klack så hade evolutionen gett oss det. Därför vill jag ha så tunn och platt som möjligt. Enda anledningen. Och jag skulle absolut ombyte köpa högre skaft.

Nä, det var inte det jag skrev, ser inte vad det har med saken att göra. Men vår fot är gjord för att gå i en viss vinkel och att då höja hälen 15 mm ytterligare jämfört med framfoten skapar nya vinklar som varken foten eller resten av kroppen är gjord för. När det gäller plattfot eller ej så är foten ett fantastiskt redskap med ett eget valv gjort för att hantera stötar och belastning. Möjligen kan man behöva sulor med stöd om man bär tungt men annars finns ingen anledning. Foten är gjord för det. Det är min åsikt.

Min jävla mobil ändrar det jag skriver. Jag skulle alltså inte köpa högre skaft än jag har på mina Lärk.

Senast ändrad:
Sen är väl i princip alla skor gjorda i någon sorts fabrik med maskiner och grejer. När folk pratar om Skråmträskskon och Kinnasko som "Handgjorda" måste de syfta på att det är fabriker som tillverkar i mindre skala?

Det finns ju vissa svenska skotillverkare som tillverkar skor i Sverige i mindre skala. "Kavat" verkar vara en av dem. Lundhags inte, tydligen (eftersom de är belägna i Portugal enligt föregående talare)
Jag vet inte om Lundhags egentligen är mer "handgjorda" än säg .. Meindl.

Jo du har förstås rätt. Men Skråmträsk jobbat mot order, inte mot lager. De bygger skon efter du beställt den enligt hur de beställt den. När du gör en beställning kommer först en mall på hur du ska möta din fot. Sen kommer en sko med den läst som är mest lik dina mått som du får prova. Stämmer inte den modifieras gästerna för att passa. Till detta väljer du sula, hål eller öljetter etc. Så visst är det mer hantverk än att bygga mot lager.

Kom på ytterligare en sak som gör lärk olämplig som vandringskänga, det finns ingen bälglösning kring plösen. Möjligen går det beställa för några kronor extra.

Smogz: men behöver man bälg när man tex dagsvandrar i torrt väder? Trodde det var mer i tex snö och blötmark man hade användning för det? Tänker att en ren skinnkänga aldrig blir helt tät ändå.

Nä inte för dagsvandring i torrt väder. Men det behövs nästan bara ett stänk för att det ska bli lite blött kring pollen. Men det är fantastiskt sköna skor. Jag vandrade Manhattan fram och tillbaka i alla riktningar i mina en vecka i mars.

Jo du har förstås rätt. Men Skråmträsk jobbat mot order, inte mot lager. De bygger skon efter du beställt den enligt hur de beställt den. När du gör en beställning kommer först en mall på hur du ska möta din fot. Sen kommer en sko med den läst som är mest lik dina mått som du får prova. Stämmer inte den modifieras gästerna för att passa. Till detta väljer du sula, hål eller öljetter etc. Så visst är det mer hantverk än att bygga mot lager.

Lundhags har fem skomakare i Järpen. Det ligger i Sverige.
Det finns förutom de fabriksproducerade standardmodellerna tre olika nivåer att specialanpassa skorna efter dina önskemål.
En som bara handlar om utseende och materialval. Nästa nivå där du anpassar skons läst efter formen på din fot. Och tredje nivå där du bestämmer både passform och material/färger precis efter eget önskemål.
Så typ lika mycket handgjorda och efter beställning som i Skråmträsk (fast i Järpen). Har själv haft ett par som tillverkades (åtminstone syddes och limmades) ihop i Sverige av grundarens barnbarn..

http://www.lundhags.se/custom-made/
Edit: la till länk.

Fötter är individuella och de är en oregelbunden volym, som blir större när de sväller av lång tids gång eller löpning.
Handskomakare syr precis som fabriker med symaskiner, men skillnaden är att sula, läst och ovanläder anpassas till foten som skall i. De handskomakare jag anlitat utomlands har tagit mått, karvat läst i trä och kontrollmätt foten morgon och kväll. Resultaten har blivit utmärkta.
Det måttade kängor jag köpt av Lundhags och Jörn passade oxså väl.
Sen om man vill bära kängor jämt är ju upp till envar. Jag har aldrig påstått att Rockports skor var skräddade, det enda jag skrivit är att de passar mig väl, både till vardag och utflyckt.

Handgjorda skor

Alla skor är mer eller mindre handgjorda. Annars skulle det inte löna sig att lägga produktionen i låglöneländer. Maskiner kostar i stort sett lika mycket överallt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Igelkotte Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven Utrustning allmänt 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg