Nån som vandrar i handgjorda skor?

Jag undrar om det finns några här som vandrar i handgjorda skor/kängor/stövlar typ Kero, Skråmträskskon och Kinnasko. Funkar det? Hur är sulorna? För- och nackdelar mot "vanliga" vandringskängor?

Jag tänker att ett par väl ingådda kängor som är lättskötta är det bästa man kan ha, men kanske hänger mest på greppet i sulan - eller?

Skråmträskskon, lärk har jag. Jättefin, lätt och sköna. Dock inget att vandra i då de läcker som såll. Sulan är bara sydd, ej limmad. Tydligen därför

Har vandrat i skräddade kängor. Försöker numera mest i vanliga Rockport lågskor. Sulorna och underlaget måste skapa friktion annars går det inte. Vår och höst en del i gummistövlar. Allt efter fuktighetsgraden.

Roligt att höra om era erfarenheter! Tack. =)

Jo handgjorda av andra märken är också av intresse, men tänker att Lundhags nog har en bra sula eller?

Lärk - hur är de annars i sulan? Funkar de för "stadsvandring" och lättare vandring i torrare miljöer då? Har kikat mycket på Skråmträsk, och gillar att man kan få dem i två bredder.

Gore-tex är ju iofs bra, men jag var lite sugen på ett par skinnskor/kängor som man kan ha till vardags likaväl som i skogen. Rockport känner jag inte till (har aldrig provat men hört talas om märket).

Har ett par gamla kängor från Kinna-sko som är de skönaste jag haft på många år, men sulan är nästan utsliten (liksom blanknött och utan så mycket mönster) så de vågar jag mig inte ut i skogen i. Misstänker också att det kan bli som med Lärken att de läcker så de ju också borde vara gjorda på samma sätt ungefär. Men de håller lite till, så får bli "stadsskor" för ohalt och torrt väder.

Ja Lundhags levererar. Svensk-handgjorda och man får dem modade om man skickar tillbaka dem till fabriken. Tog upp storleken, lästa om och byte sula utan problem.

Jag har två par Jörnkängan, ett par sommar och ett vinter/antifrys som jag är supernöjd med. Påminner om Lundhags men mindre fabrik och lite mer hantverk.

VH//Anders

Det finns flera sulor att välja på på Lärk-skorna. Jag modifierade min beställning så att den blev helt utan klack. Jättesköna på alla sätt och vis. Min sula inte så jättegrov, men bra grepp. Jag valde inte bredd utan skickade mina mått. Tyvärr tycker jag de är lite väl breda bak i hälen. Trots det har jag bara positivt att säga. Lätta, supersköna, snygga och anpassade efter min fot. I stan överlägsna, torr vandring - mycket bra. Vått - no no.

Tack för Rockport-info! Och Jörn hade jag glömt, ska kolla in dem och Lundhags lite.

Hur är det förresten med hakar på kängorna/skorna ni nämner här i tråden? På mina Haglöfs-halvkängor så är det hakar/krokar på halva snörningen och de har funkat fint. På kängorna jag hade innan så kunde det hända att hakarna "krokade i" tex snöret från andra skon. Väldigt irriterande och lite småfarligt, så egentligen vill jag bara ha snörning. För/nackdelar med det tänker ni?

Smogz: vad är fördelen med klacklösa kängor? Blir nyfiken. Jag har ett par "tofflor" från Skråmträsk, skickade också mina mått och fick ett par med bred läst. Dock blev de för stora så fick gå ner en storlek för att de skulle sitta på. Men kängor ska ju inte sitta så precist tänker jag, måste ju finnas plats för sockar och fotexpandering. Vad har du för storlek - din vanliga eller lite större?

En till fråga (tillagd i efetrhand): hur nöjd är du med skafthöjden på Lärk? Vad gjorde att du valde just dem? (Om man väljer mellan tex Björk, som har något högre skaft, och Lärk tänker jag.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
cancerman Nån som sitter på små bitar knivstål Utrustning allmänt 76
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Igelkotte Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven Utrustning allmänt 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg