Ingen verkar förstå hur mycket jobb som ligger bakom
Som ideellt arbetande medarrangör i Vikingarännet, blir jag bedrövad när jag läser vissa inlägg. Jag vet hur många timmar som lagts ned i omgångar för att hålla banan öppen under ideligt snöande.Redan innan det töade förra veckan hade man plogat upp hela banan en gång. Natt och dag har fordonen kört fram och tillbaka på sträckan. Man har plogat och hyvlat. Banan flyttas hit och dit för att göra den säker för alla åkare. Gissa om det kostar pengar! Min sträcka förbi Sigtuna har 30 ideella banfunktionärer som står ute hela dagen och vaktar på att ingenting händer med varken bana eller åkare. Åkarstationen hos oss har 40 funktionärer som gör i ordning dryck, förser åkarna med den, städar, håller toaletter och plockar ihop efteråt.
Just nu är väl banan dessutom den enda åkbara isen i hela mälardalen. Flera tusen glada och nöjda och trevliga åkare deltog i Vikingarännet och det var hur trevligt som helst att serva dessa i Sigtuna. Men ni som tror att det är gratis och att isen är "fri" kan tydligen inte inse detta. OK att ni inte vill delta i en tävling, men nog kunde ni väl unna Vikingarännet glädjen att få en del av kostnaderna täckta, istället för att uppmana till att försöka utnyttja servicen, vilket ni tror att just ni varit så fiffiga och kommit på att man kan. Folk funkar så konstigt i huvet tycker jag. Igår såg man folk, som inte hade något med Vikingarännet att göra (dom hade inte ens skridskor på sig), låta sig serveras saft och soppa helt gratis på åkarstationen.
Det är visst samma sorts människor som tycker att allt i samhället skall vara gratis, men som försöker göra allt för att undgå att betala skatt.
Men håll er åtminstone för skams skull borta från banan under loppet!
Trots ganska tråkiga väderförhållanden var Vikingarännet en härlig folkfest, som vi hoppas skall få pågå många år framöver.