nån som kan nåt gott?

På de flesta vandringar jag varit, har de som ordnat dem valt färdigt vad som skall ätas. Nu det senaste året har jag börjat gå med på evenemang där det är fritt val, eller också själv varit med och ordnat det. Men jag är ännu relativt ny på det här med att välja vilken mat jag skall ta med. Några förslag?

Om maten väger litet, är enkel/snabb att laga, eller annars bara speciell på något sätt blir det plus-poäng =)

(Det att den måste vara god är en självklarhet)

ål e jättegott!!

Det beror på hur mycket jobb du vill lägga, man kan ta med pasta, pulvermos, coscos och egentorkat kött och grönsaker.. Annars så kan man ta med färdiga köprätter... Vill man bära extra så kan man ta med rökt fläsk, parmesanost och spegetti så jäklar blirre gott, rökt fläsk håller sig rätt länge. Ta med fryst korv så tinar den och håller sig ytterligare nån dag, gott!!

-Patric-; sa:
parmesanost och spegetti
Japp, och så lite pesto på burk (egengjord är ju mycket godare, undrar om den håller sig lika bra), sen köper man en liten tetra (0,2liter?) rött vin på Systemet (åkesson). Plötsligen så har man en veritabel vegitabel festmåltid. Med lite torkat kött så blir det än bättre.

/Håkan

Är den en längre vandring vill man spara vikt, samt tänka på konservering. Det du kan göra är att torka mat själv i ugnen hemma på 50 grader, det är rätt kul. Sedan tar man grönsaksbitar, köttbitar och buljongtärning och gör en soppa eller gryta. Låter det intressant?

Ett tips med avseende på snabbhet är att ta Couscous (stavas det så?) istället för ris, där kokar man bara upp vattnet och sedan får det svälla några minuter.

Är inte vikten viktig kan du t.ex köpa köttbullar på burk och koka 3minuters snabbmakaroner till, eller ärtsoppa på burk. Det finns även mycket god (eller mindre god) frystorkad mat att köpa, men då hamnar på mellan 40 och 60 kr per portion.

/Ulf

Italiensk cous-cous

Kalasgod maträtt!!

Cous-cous, Hackad salami, torkade tomater, buljong, smör och oregoano.
Börja med att koka upp vatten med tomaterna och buljongen i. Ha sedan i cous-cousen och låt svälla. Blanda sedan i salami, smör och kryddan. Lök kan också användas.
Detta är mycket god mat som även smakar bra hemma!!

frukosten

Hej!
Rekommenderar varmt turbomüsli av typen Start/dylikt till frukost. Även om vissa menar att den har för högt sockerinnehåll, så är huvudingredienserna ändå havregryn och socker (dvs som en vanlig grötfrukost) och fett, något man knappast kan få för mycket av när man är ute. Behöver inte kokas, bara att blanda med vatten med eller utan mjölkpulver (smakar ungefär lika). Connoiseuren väljer Äpple/kanel eller Yoghurt/jordgubb.
Energiinehållet är det högsta av de vanliga frukostlivsmedlen (som Digestivekex), och en bra frukost är (för mig iaf) livsviktigt ute. 4 dl Start i en bytta med vatten brukar räcka en lång förmiddag, oavsett väder och tempo. Inget jag rekommenderar att man äter hemma, dock.

Digestive, Bragokex eller andra söta och feta kex är kanon med smör eller tubost (räk-/skink-/annat-) på.

/A.

hemtårkat kött

jag brukr torka kött till vandringar. man skär kött bitarna i riktigt tunna strimlår och merinerar med en VATTEN baserad marinad (inte matolja), i marinaden brukar jag lägga vitlök och chili, låta det stå till kvällen (om jag börjat på förmiddagen) då jag bräder ur köttet på en plåt och sätter indet i ugnen på 50`c med ugnsluckan en aningen på glänt. en arom av marinaden kommer förstoss. och sedan får det tårka över natten

Re: hemtårkat kött

Varför inte en vin-, vinäger- eller citrusbaserad marinad? Syran gör marineringen _mycket_ effektivare.

avslutad210712

Gäst
Väljer att torka all mat själv och utan tvekan är det ett lyft smakmässigt mot den färdigköpta. Sen blir det mycket pulvermos som komplement.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg