Trots att Sverige har mycket stora arealer skog är vi inget föregångsland när det gäller att bevara skyddsvärda skogar. Det borde gå att kombinera ett aktivt skogsbruk med ett fungerande naturskydd, och skogsbolag ger vanligen sken av att vilja göra så. Tyvärr går det alltför ofta "åt skogen" och skyddsvärd skog som lovats skydd har avverkats.
Det är åtskilliga tunga och kompetenta organisationer som står bakom uppropet. Själv är jag med i BirdLife Sverige. Vi har ett antal fågelarter som riskerar att försvinna i vårt land, till stor del på grund av det sätt som skogsbruk bedrivs på. En del arter är redan borta, andra nästan borta. Jag skrev på så fort jag såg uppropet.
/Hans
Spot on.
Sen är det väl inte bara gran som kan komma underifrån? T ex tall kan väl komma både tidigt och sent på magra marker. Det jag ver är att den plockhuggna skog jag sett är på inget sätt grandominerad.
Lönsamheten kan debatteras, men kom ihåg att lönsamhetsfrågan är lite sekundär här, det kan kosta lite kortsiktigt att ha naturskogar (eller vad man vill kalla dem) kvar men det minskar inte behovet av att ha sådana kvar.
Förslaget må ha brister men det är ju inte så svårt att se att det är ett försök att komma dit utan att det ska drabba enskilda skogsägare lika hårt ekonomiskt som förbudspolitik samtidigt som kostnadrrna för investeringen sprids över tid. Det är väl bra i en fråga där poitioerna tenderar att vara låsta?