Nammatj3 haveri

Re: bågar

gerhard53; sa:
Du bör kontakt Hilleberg. Jag har haft samma problem med mina bågar till ett STAIKA. Jag fick nya bågar. Min TRO är att detta troligen beror på materialfel.

MVH

Rolf

Hej Rolf! Tack för "stödet". Jag misstänker oxå fel på bågarna. Rasar en sektion blir det ju en följdreaktion på resten av bågarna och tältet.
Skall kontakta Hilleberg snarast.

J

Re: vindriktning

jonas.ornborg; sa:
Javisst är det "mysko". Men kan garantera att vinden kom i tältets längdriktning vilket kändes mkt väl innan båge nr 2 gav med sig eftersom vi då hade tältet liggande över oss och det var inga tvivel om varifrån vinden kom ifrån kan jag säga.

Hehe... jag misstror dig inte.
Det skulle vara intressant att höra ett utlåtande från Hilleberg, om hur tunneltält "ska" bete sig i hård vind.

Det är nog inget konstigt med detta. Det blir lite Newtons andra lag om jag minns rätt;

Vinden trycker förvisso omkull bågen i sidled som är momentfritt infäst i markplanet. MEN den kan ju inte lägga sig ned p g a linorna (och duken) som så riktigt konstaterats. Men linorna är ju inte infästa i himlavalvet och i tälttaket, utan linorna kan bara ta upp krafter i vindriktningen samt UPPÅTriktade krafter. Det som håller bågen uppe är alltså bågen själv förstås. (Detta blir ju extra tydligt eftersom tältet faller ihop så fort bågen kollapsat.)

Sedan kan man ju tycka att bågen med sin form och med sitt fina material borde klara hårdare vindar. Det har jag själv ingen uppfattning om, men vad man kan göra för att få bågen att hålla bättre är möjligen att se till att linorna är så långa (flacka) som möjligt.
Det är ju på sätt och vis riktningen på dessa linor som gör att bågen belastas nedåt.

Hilleberg

Hej,

Hilleberg hade oturen att få en leverans av felaktiga tältpinnar för en tid sedan. Legeringen var ej korrekt.
Jag hade kontakt med Hilleberg gällande mitt Akkto, och efter att jag hade skickat in serienumret på tältet kunde man konstatera att tältet inte tillhörde den drabbade serien.

Jag vill inte påstå att dina tält pinnar har materialfel, men det finns en risk att så är fallet.

Kontakta Hilleberg och ha serienumret tillgängligt.

Mvh Johan

Kontaktaa Hilleberg, fråga om du kan skicka in hela skiter så de får titta på den och repa ditt tält. En av bågsektionerna till min Namatj brast när den var upphängd innomhus för att torka. Vindstryka 0 m/s // RJ

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Nordesjö; sa:
Allvarligt: träd blåser väl sällan av? De faller för att de är dåligt förankrade.

När de blåser av så är det de stora träden som gör det.

Det är ju välkänt inom mekanik och hållfasthet att styva saker knäcks lättare än fjädrande.

Hösten -88 (tror jag det var) hade vi en rätt ordentlig storm i norrbotten och då var jag ut på seskarö som såg ut som ett slagfält där stora delar av barrskogen blåst ner. Tror inte att det var många träd som hade knäckts utan det var rötterna som gett upp. Visst ser man ibland träd som står upp med knäckt stam men betydligt vanligare är att de ligger ned hela och fina förutom rötterna. I alla fall häruppe.

Nermander menade nog att ifall trädet hade varit flexiblet och böjt sig med vinden hade rötterna inte givit med sig! Rätta mig ifall jag har fel Nermander.

Föresten, ifall inte ett Hillberg tunneltält skulle vara av den typ som böjer sig efter vinden, vilket tält skulle då vara det?:)

/A

Har för mig att jag läst ett tips någonstans, här på utsidan kanske, att använda någon form av resår/gummiband längst ut i tältlinorna, detta för att tältet skulle hålla sig sträckt och fint oavsett temperatur och fuktändringar. Men Kanske skulle linorna bytas ut helt och hållet mot något lagom fjädrande? För nog vore det bättre om tältet lade sig ner för att sedan resa sig kontra stå stelt tills det knäcks.

Leif...

avslutad210712

Gäst
Xander; sa:
Nermander menade nog att ifall trädet hade varit flexiblet och böjt sig med vinden hade rötterna inte givit med sig! Rätta mig ifall jag har fel Nermander.

Föresten, ifall inte ett Hillberg tunneltält skulle vara av den typ som böjer sig efter vinden, vilket tält skulle då vara det?:)

/A

Tror också att han menar det och han har självklart helt rätt. På precis samma sätt som det är bättre att ett tält viker sig för vinden istället för att det står kvar tills något går sönder.

Re: bågar

gerhard53; sa:
Du bör kontakt Hilleberg. Jag har haft samma problem med mina bågar till ett STAIKA. Jag fick nya bågar. Min TRO är att detta troligen beror på materialfel.

MVH

Rolf

Köpte mitt Nallo 2002 och jag har för mig att Hilleberg gjorde om sina tältbågar det året. Kommer dock inte ihåg om det var annorlunda utförande eller nytt material, men vill minnas att det fanns en del kritiska synpunkter här på Utsidan. Nån som kommer ihåg?
Det verkar ändå obegripligt att bågarna går sönder om det blåser i tältets längdriktning. Svårt att säga vilka krafter som uppkommer och hur dom verkar, men man tycker ju att det inte skulle bli nån stor påverkan på tältbågarna i detta fallet, snarare på infästningspunkter i tältets kortsida och staglinorna.

...Johan...

Jag uttryckte mig säkert otydligt ovan angående krafter och reaktrionskrafter (det är lättare att rita), men tänk bara så här:

Vad är det utöver själva bågarna som håller upp tältet när vinden försöker blåsa iväg det, eller när det inte går p g a linor och förankring, försöker släta ut tältet längs marken?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
almkvist Nammatj2 GT el Nammatj3 Bo och sova 20

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg