Nammatj2 GT el Nammatj3

GT -beroende

Visst är det vanebildande med GT. När man väl har vant sig finns det lixom ingen väg tillbaka...

Uffe med ett Nallo 2 GT och ett Nammatj 3 GT

Jag tycker det är praktiskt med så liten uppsättningsyta som möjligt. Innan tunneltältet (ej GT) jag har nu så hade jag ett gammalt ryggåstält som verkade kräva 50, 60 kvadratmeter (nästan..) för att stå sträckt. Jag gillar verkligen hur mycket mindre plats tältet tar upp nu. Med en GT-absid blir ju tältet en bit längre och ibland kanske det blir lite knöligare att hitta plats.

Okej, det är bara en absid, så stenar i marken gör inte så mycket, men det kan ju vara nåt att tänka på.

höjd

Glöm inte höjden 3 manna är högre. Skönt för oss långa när vi skall sitta/klä om. Vi är 2 vuxna och två barn i vårt Nammatj 3 på sommaren.
Mycket bra tält.
mvh
ht

Nammatj 3

En viktig detalj att komma ihåg är att det är väldigt enkelt att häkta ur innertältet på Nammatj 3 så att man får en "GT-absid" när det är riktigt dåliga förhållanden eller om man bara vill ha lite extra tak över huvudet.
Jag använde oxå Nammatj 3 i lumpen och vi sov 3st både sommar och vinter utan problem. Det går alldeles utmärkt att ha ryggsäcken utanför tältet...

Mvh
Magnus

2 absider istället för GT?

Ett bra alternativ till GT-absid är 2 vanliga istället. Jag skulle nog välja mellan Nammatj GT och Keron i ditt fall. De raka sidorna i ett Keron gör att tältet upplevs som betydligt större än i ett Nammatj. Att ha två ingångar är inte alls tokigt, speciellt vintertid. Packning i ena änden och matlagning i den andra. Viktmässigt är det ingen större skillnad på Nammatj GT och Keron. Idag skulle jag själv välja ett Keron framför mitt Keron 3 GT om jag var ute efter ett allround tält som även innefattar vintertid.

/Tommy

Har funderat lite på KAITUM, även fast det är 1200väven. När behövs igentligen 1800väven? Någon som har en kaitum?

Re: Re: Nammatj 3

öringen; sa:
magkar80; sa:
En viktig detalj att komma ihåg är att det är väldigt enkelt att häkta ur innertältet på Nammatj 3 så att man får en "GT-absid"

Å andra sidan är det inte längre ett Nammatj 3 om du gör så ;)

Jo det är det, det räcker med att haka ur "första delen" :). Nammatj 3 är ett fantastiskt bra tält enligt mig, en nackdelen är det sluttande innertältet. En fördel är att tältet inte behöver så stor yta för att få plats...

Javisst!

affa; sa:
Har funderat lite på KAITUM, även fast det är 1200väven. När behövs igentligen 1800väven? Någon som har en kaitum?

Gunnar, kolla in recentionen jag har skrivit om det. Kan bara säga att jag är Supernöjd med mitt Kaitum, dom lodräta väggarna ger tältet så mycket mera rymd och utrymme(speciellt när man är lång) samt att man slipper ha fötterna/sovsäcken i tältduken!
Har använt det nu under vintern och det funkade felfritt. Precis som någon har skrivit så är det enkelt att haka av en avdelning(110cm) och på så sätt få massor av utrymme på sommarn/vintern och fortfarande ha sovsäckar och annan utr skyddat inne i tältet.
Att ha två absider är Otrolig skönt, utrustning i en och matlagning/in-utgång i den andra.

Har du funderingar så är det bara att maila :)!

1200 eller 1800 väv? Jag valde 1200 väven för dess låga vikt contra rivstyrkan. Jag har inte hört någon som har råkat ut för att Hillebergtälten har rämnat pga väven. I Liberia använde vi(Armén)tält från Salewa. Av plutonens 9 tält kasserades 5, varav 3 blåste sönder-vävarna höll inte. Det var efter 25-30 tältnätter. Hade även med ett Nammatj 3GT och det hade inga problem med vinden.
Däremot är det bågarna som kan knäckas vid starkvind/otillräcklig stagning. Att ha med dubbla bågar kan vara en bra idé vid vintertältning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
Jonas.O Nammatj3 haveri Bo och sova 63

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg