Nammatj2 GT el Nammatj3

Står i ett vägval mellan att införskaffa ett Nammatj2 GT eller en Nammatj3. Tanken är att kunna använda tältet sommar som vinter men framförallt för att gå igenom jämtland från nord till syd denna sommar. Behöver man verkligen en GTabsid på två personer med två 80-100literssäckar? Valet är

Nammtj2 GT (Stor absid att ha grejor i)
Nammtj2 (Betydligt lättare, men får man plats med all gear?)
Nammatj3 (Om man skulle vara tre pers på någon tur, eller om man skulle ha överdrivet mycket grejor kan man ha packningen i tältet.)

Tacksam för svar.

3-personers tält är lagom åt 2 vintertid. sommartid funkar HB2 fint åt 2 personer. GT abiden är suverän speciellt vintertid men väger en förståss en del. Valet står mellan boendekomfort eller "bärkomfort". Valet är ditt!

Det beror på dina behov. Jag använder sommartid ett Nallo 2, enligt mej är det nära det ultimata UL tältet. Har nyligen skaffat ett Nammatj 3 GT för vinterturer och det fungerar ypperligt för 2 pers vintertid.
Skall man ha 1 tält för alla turer så måste man kompromissa. Bäst är det om du kan sätta upp båda dina alternativ (i butiken)och jämför.

Jag är ganska inställd på 1800väv så kaitum och nallo går tyvärr bort där.

Nammtj2GT för två personer sommartid är funktionabelt, men blir det trångt vintertid?

Vad är det som begränsar åretruntanvändandet hos Nammatj3 på två personer (eventuellt tre)

Jag har gjort flera vinterturer i HB-2 och det funkar om man har ordning på prylarna och inte tar med sig mer än nödvändigt in i tältet. Med 2-gt så finns det ju bättre plats för matlagning och utrustning. Nammatj 3 Funkar också bra för 2 vintertid. Då kan du ta in lite mera saker i tältet och med lite ordning så kan du även koka inne. Det här är nog att betrakta som ett I-lands problem. Du kommer att få ett bra tält vilket du än tar om valet står mellan Nammatj 2 gt eller nammatj 3.

OBS! Med ett 3-pers så kan du ju ta med dina 2 bästa polare på sommaren! Det borde ju bli avgörande på vågskålen! :)

Nammatj 2

Under min tid i grona klader(vita klader vintertid) sa nyttjade vi Nammatj 2 nar vi var ute och "kampade".

Sa lange man har ordning pa prylarna och tanker igenom vad man behover ta med in och vad som bara blir i vagen i taltet sa ar Nammatj 2 fullt tillrackligt for tva-tre personer vintertid...

Blir det riktigt kallt sa funkar det battre med tre personer, fyra personer blir riktigt tight men det funkar om man bara vill bara ett talt...

Lamna utrustning och skalklader i ryggsacken utanfor...

Det ar hur jag bar mig at, men alla mar ju olika forstas...

Re: Nammatj 2

josea_84; sa:
Under min tid i grona klader(vita klader vintertid) sa nyttjade vi Nammatj 2 nar vi var ute och "kampade".

Sa lange man har ordning pa prylarna och tanker igenom vad man behover ta med in och vad som bara blir i vagen i taltet sa ar Nammatj 2 fullt tillrackligt for tva-tre personer vintertid...

Blir det riktigt kallt sa funkar det battre med tre personer, fyra personer blir riktigt tight men det funkar om man bara vill bara ett talt...

Lamna utrustning och skalklader i ryggsacken utanfor...

Det ar hur jag bar mig at, men alla mar ju olika forstas...

Utanför som i utanför eller i absiden?

affa; sa:
Står i ett vägval mellan att införskaffa ett Nammatj2 GT eller en Nammatj3. Tanken är att kunna använda tältet sommar som vinter men framförallt för att gå igenom jämtland från nord till syd denna sommar. Behöver man verkligen en GTabsid på två personer med två 80-100literssäckar? Valet är

Nammtj2 GT (Stor absid att ha grejor i)
Nammtj2 (Betydligt lättare, men får man plats med all gear?)
Nammatj3 (Om man skulle vara tre pers på någon tur, eller om man skulle ha överdrivet mycket grejor kan man ha packningen i tältet.)

Tacksam för svar.

Eftersom du skriver att du framför allt vill ha ett tält för din sommartur så tror jag säkert att du klarar dig med ett tält utan GT-absid. Gillar man att sprida grejjer omkring sig måste man ha GT, men om man är lite organisatorisk av sig så lever man gott i ett tält utan GT-absid.

Jag har själv ett Nallo 2 som fungerar utmärkt till mig och min man (ingen av oss är liten till växten). Vi brukar lägga ryggsäckarna på varsin sida i absiden så att det bildas en gång ut. Jag som är lite kortare än min man kan även ha lite packning vid fötterna utan problem. På sidorna går det också in en del grejjer.

Nallo2, GT eller inte, är i mitt tycke ett rätt generöst 2-manstält. Inget problem att få in 2 pers vintertid, sommartid kan 3 trängas om man känner varandra väl. GT-absiden är för mig väldigt värdefull sommartid, och vintertid är den rent oumbärlig: Möjligheten att laga mat och sprida ut kläder på tork (ssk på vintern när klädmängden är större) skulle inte jag byta mot någon kvadratmeter till inuti tältet.

Tricket med en stor absid vintertid är ju bl a att man kan stampa/gräva ur absidutrymmet = stor plats. Det kan man inte göra med den yta som är täckt av tältgolv.

Viktskillnaden mellan 2,4 kg Nallo3 och 2,6 kg Nallo2GT är rätt marginell (2 hekto kan man spara på dasspapper...). Skillnaden är mellan nallo2GT och Nallo2, men där får komforten (vilken även innebär lite extra säkerhet) avgöra för mig, snarare än vikten.

2 GT

Innertältet på en 3:a är ju bara 30 cm bredare än i 2:an.
Vi har inte kännt behov av större plats inne i tältet;man ligger ju bara och sover där,men vilken skillnad i bekvämlighet det blev med GT-absid:
Plats för allt uppackat,våta kläder kan ligga på ryggsäckarna i änden,en bra sittplats för min långe sambo,matplats/kök mitt i absiden och jag kan sitta i mitten av innertältets ingång.
I början av vårt tältande/vandrande hade vi ett vanligt nallo 2.och visst gick det också.men två i bredd i öppningen gick inte att sitta,jag fick sitta lite bakom på sidan.ibland fick ryggsäckarna ligga längst ned i fotändan och så hade man benen på dom,inte bekvämt.
Ofta stod säckarna ute med regnskydden riktigt åtdragna.
För min del är en riktig GT absid mycket mer värd än några dm till i innertältet när man är två.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peter56 Hilleb Nammatj2 vs Fr Akka Shape? Bo och sova 1
Jonas.O Nammatj3 haveri Bo och sova 63

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg