Modifieringar av redan färdigkonstruerade HB-tält!???
Öhrn; sa:
Hej Jarl om du läser detta och har fått besked från Hilleberg om det är möjligt att genomföra de ändringar du tar upp här, skulle du kunna maila mig och berätta om pris samt hur lång tid det tar att genomföra allt.
Mvh Janne
Lycka till!
Jag är inte ironisk när jag skriver "Lycka Till". Jag menar det!
Min erfarenhet säger mig dock att svaret är NEJ. Med motiveringen att deras tält är testade och färdigkonstruerade för att klara de krav som konstruktionsavdelningen på HB ställt. Eller är det marknadsavdelningen som ställt kraven ut efter köparna???
Nåväl, jag frågade för ett år sedan om HB kunde tänka sig, mot ersättning, att ändra på ett Akto. Jag campar uteslutade i låglänt terräng och på campingplatser och ville ha ett enmanstält med mycket bra ventilation där jag dessutom kunde öppna ventilerna på kortsidan innifrån. Så jag slapp gå ut i regnet och reglera dem. För att ytterligare öka möjligheten till ventilation (korsdrag är nog ett bättre ord) så ville jag ha en öppning på motstående sidan av ingången (dvs två ingångar). Detta försämrar, naturligtvis, tältets möjlighet att stå emot kraftig vind, det inser även jag. Men jag skall campa på en campingplats!??? Om tältet går sönder så tar jag väl bara mina sovattiraljer och lägger mig på toaletten eller under något av alla de tak som finns tillgänliga men ICKE då!
Svaret jag fick var just att de INTE gör några förändringar just eftersom tältet är utprovat att klara de högst stälda krav som HB ställer på sina tält.
Jag hoppas dock att HB i framtiden, tillsammans med övriga tälttillverkare, ger oss konsumenter möjlighet att få hjälp med förändringar av våra dyrt inköpta tält så att de passar vårat användingsområde 100%-igt.
Eller finns det någon firma som åtar sig att modifiera tält, så som det finns skomakare menar jag?
Eftersom Fjällrävens Shangelie III inte längre tillverkas (dessutom på slutet med urusel kvalité jämfört med för 7-8 år sedan). Jag köpte därför ett JW Pocket Hotell i stället (dock utgående modell, tyvärr). Men ett tält som passar mitt användningsområde ganska bra. Helt perfekt är det dock inte. Skulle vilja, om man fritt fick önska, att Fjällräven återupptog sitt Shangelie III med samma kvalité som för 7-8 år sedan (MED alu-väv). Där ytterduken och bågarna tillverkas för en toatlhöjd av mellan 135-145 cm men där innertältet fortfarande är gjort som på gamla Shangelie III.
Ni har helt rätt, detta skulle då inte längre passa tältning på fjället. Men det skulle bli ett enastående campingtält med möjligheter långt utöver alla andra campingtält på marknaden. Flexibelt på ett enkelt sätt i en helt enastående klass för sig. Och så går Fjällräven och lägger ner tillverkningen av detta enastående tält. Bra gjort!!!
Om man hade återupptagit tillverkningen av detta tält igen hade jag köpt ett på stående fot. Kravet är dock att det skall ha alla finesser och samma kvalité som just för 7-8 år sedan, annars är det inte intressant.
Nåja, jag får väl leva med de tält som finns och acceptera att inget här i livet kan få vara perfekt. Förutom jag då...
Mvh!
// Niklas