Nammásj norrifrån?

Hej Fredrik, stod precis i dina tankar i somras uppe på Höga vägen väster om Skierfe. I teorin, i Calazos kartbok över Sarek, ska detta vara möjligt och det finns en rutt beskriven. Utifrån min rekognosering på plats såg detta också ut att vara en möjlig väg ner. Vandra ner norrifrån och vika av och göra toppturen enligt Tottemans beskrivning och lutningskartan. Själv valde jag ändå att pga. andra anledningar att istället fortsätta på hög höjd istället.
Jag tror att det går att ta sig ner, men det kräver noggrann navigering då Norrsidan på Rapadalen är svår och överraskar ofta med många "återvändsgränder". Flera med mig har kommit på irrvägar och denna bergssida bjöd mig på ett av de svåraste och farligaste partierna under min egen vandring i somras.

Faller rimligtvis inom ramen för flygförbud i Sarek, dvs all flygning under 2000 ft över mark är förbjuden 😉
Nu är det ju precis vid sarekgränsen här, och frågan är om såna hopp/flygningar skulle falla under flygförbudet Det är ju bara kläder de använder. I värsta fall får man landa öster om Nammasj strax utanför sarekgränsen :-D

För några år sen var det några hjältar som skärmflög (paragliding) genom Sarek. Startade någonstans vid Aktse / Skierfe och flög norrut, använde termiken runt bergen för att ta sig upp på höjd. Kom till Kebnekaise efter några dar och landade på toppen. Sen vidare till Nikkaluokta. :)

För några år sen var det några hjältar som skärmflög (paragliding) genom Sarek. Startade någonstans vid Aktse / Skierfe och flög norrut, använde termiken runt bergen för att ta sig upp på höjd. Kom till Kebnekaise efter några dar och landade på toppen. Sen vidare till Nikkaluokta. :)
coolt, men kanske inte tillåtet?

Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg