Nallo gt eller anjan gt

Är i färd med att köpa nytt tält.
Frågan är om jag ska ha ett anjan eller ett nallo.
Ska ha det på sommaren för det mesta och både skogs och fjällmiljö.
Vad säger ni?

Ola

Oavsett vilket du väljer så kommer du bli nöjd. Tipset; om du ska sova 2 personer hade jag tagit ett för 3 personer, perfekt med plats för minimal viktbestraffning.

Båda tälten finns dessutom på Hillbergs Outlet :)

Är i färd med att köpa nytt tält.
Frågan är om jag ska ha ett anjan eller ett nallo.
Ska ha det på sommaren för det mesta och både skogs och fjällmiljö.
Vad säger ni?

Ola

Det beror helt på vad du värderar mest...

Vikt: Anjan
Skog: Anjan
Fjäll: Nallo
Sommar: Anjan
Vinter: Nallo
Pris: Anjan
"Kraftigare konstruktion": Nallo

Nallo tillhör mellansegmentet medan Anjan tillhör det lägsta - vilket troligen inte alls är dåligt när det gäller Hilleberg. Om jag vore du skulle jag maila Hilleberg och fråga hur de skulle ha resonerat...

Om du inte hade skrivit "fjäll" hade jag (utan personlig erfarenhet) definitivt rekommenderat Anjan, men när fjäll är inblandat är jag inte lika säker... Anjan har klenare komponenter vilket du kan läsa om på http://hilleberg.se/sv/labels och jag uppfattar det som ett tält som främst är tänkt att användas i skyddad terräng. Det beror i och för sig lite på vad du menar med fjäll... Jag skulle gissa att ett Anjan utan problem klarar svenskt sommarfjäll utan att blåsa sönder vilket är det viktigaste, men fråga Hilleberg om vad de tror.

Jag var ute med ett Unna (vilket tillhör samma kategori som Nallo) i somras och är inte riktigt säker på att att "enklare" tält riktigt skulle ha stått pall under en av nätterna... Så även sommarfjäll kan vara rätt tuffa...

Risk management....

Och som nämnts tidigare - titta på begagnade tält om du vill få ner priset utan att tulla på kvaliteten.

Plus och minus

Hejsan.

För de användningsområden som du beskrivit skulle jag valt Anjan. Jag och min fru har haft ett Anjan tält i 1.5 år och haft med det på nästan alla turer vi gjort. Vi har tältat i allt från midsommarturer till snö och blåst uppe på Natsovagge (i Sarek) i början på Oktober och det är inget snack om att Anjan klarar både väder och vind.

Om man jämför med Nallo skulle jag vilja påstå att den "kostnaden" för den lägre vikten är:

1: Att det givetvis är mindre slitstarkt och att det om olyckan är framme finns en ökad risk för att det ska gå hål på väven. Skulle dock inte vara allt för säker på att Nallo är väsentligt mycket stormtåligare, då detta primärt styrs av tältbågarna. Risken att tätvväven ska rivas upp pga för hård vind, på ett korrekt uppsatt Anjan är i princip obefintlig.

2: Anjan är helt klart ett kallare tält, då ytterväven är uppdragen. Vidare är ventilationen gissningsvis något bättre i Nallo. Detta medför att Anjan främst ska ses som ett sommartält, det kan bli lite väl kallt och rått då temperaturen sjunker under nollan.

Men för sommarturer i fjäll och skog är det ett underbart tält och vi verkligen älskar den låga vikten. Kan även berätta att Anjan 2 är fullt tillräckligt stort för två vuxna.

/ Stefan

Trots att jag är en mycket varm förespråkare av att bära så lite som möjligt tycker jag att Hilleberg till del sammanfattar det hela rätt bra på hemsidan:

Egen erfarenhet
Många erfarna tältare använder sig av superlätt utrustning året om, utan problem. De har gjort ett medvetet val och inser att de tummar på säkerhet, bekvämlighet och hållbarhet, och de gör det för utmaningens skull. Det här är inte normalfallet, och det är inget man behöver göra
för att få ut mer av sitt friluftsliv. Många skulle nog snarare säga att man förtar lite av gläden i sin vildmarksupplevelse genom att göra så. Oavsett vilket är det bara du som kan avgöra i vilken grad du är beredd att offra styrka och säkerhet för vikt, eller genom att ta med ett minimalistiskt tält. I allmänhet bör en mindre erfaren användare välja ett starkare och bekvämare tält.

Vårt råd: Om du är osäker, välj en Label-kategori högre än den du tror dig behöva. Vi rekommenderar ofta Black Label-modeller till mindre erfarna användare hellre än Red eller Yellow-modeller, helt enkelt för att Black Label-tälten är våra bekvämaste, säkraste, och mest lättanvända tält. Av samma anledning rekommenderar vi dem till de mest erfarna användarna eftersom dessa ofta färdas i mycket utsatta miljöer och hårt väder.

Bara du kan avgöra vad som passar dig.

Vad de definitivt har fel om är att man använder lätt utrustning för utmaningens skull - de flesta bär nog inte lätt utrustning för "utmaningens skull" utan för att man inte vill släpa på en husvagn...

Nallo såklart!

Efter en blåsig dag på fjället är det underbart att sträcka ut i en vindtät absid där duken går ända ner till backen. Dessutom finns chansen att myggen inte kryper in så lätt. När det regnar är det dessutom gott att grejorna närmast tältduken inte blir blöta av en för kort duk. Nallo är ett solklart val enligt min mening. Viktskillnaden kan man säkert kompensera med att plocka bort något annat onödigt som man alltid har med sig... När det gäller ventilation så kan nallo vädras på många vis.

Tack för alla svar och åsikter. Efter att jag tänkt på allt möjligt så blev det ett nallo gt.
Tror jag kommer att bli nöjd. Kommer att bli spännande till våren. Blir premiärtur vid kusten i Skåne då jag fiskar öring tjohoo.
Återigen tack för hjälpen.

Ola

Tack för alla svar och åsikter. Efter att jag tänkt på allt möjligt så blev det ett nallo gt.
Tror jag kommer att bli nöjd. Kommer att bli spännande till våren. Blir premiärtur vid kusten i Skåne då jag fiskar öring tjohoo.
Missnöjd kommer du definitivt inte att bli - möjligen kanske över att det sved lite mer i plånboken, men nu har du ett riktigt bra tält.

Är det Andromeda II du tänker på? Det är tyngre, så riktigt lika bra är det inte även om det är billigare...

Det var mest för att visa vilka andra märken det finns på marknaden än bara Hilleberg :)
Har själv ett Venus II (kombination av tunnel/kupol-tält) som jag är mkt nöjd med.

PS. Det finns även andra typer av tält än Andromeda som Exped säljer.

/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg