Nallo eller Nammatj?

Tack för all information och synpunkter. Detta till trots (eller kanske tack vare :)) är jag mycket villrådig. Försöker med några fler frågor för att råda bot på detta:

Hur stor är skillnaden i slitstyrka mellan 1200 och 1800? Är den så pass stor att man bör välja ett Nammatj och det extra kilot som det innebär?

Vidare, är det någon som har sett någon vattenpelare gällande skillnader i vattenbeständighet mellan Nallo och Nammatj? Och i sådana fall är det ett avgörande argument för endera tältet?

tjonsson; sa:
Tack för all information och synpunkter. Detta till trots (eller kanske tack vare :)) är jag mycket villrådig. Försöker med några fler frågor för att råda bot på detta:

Hur stor är skillnaden i slitstyrka mellan 1200 och 1800? Är den så pass stor att man bör välja ett Nammatj och det extra kilot som det innebär?

Vidare, är det någon som har sett någon vattenpelare gällande skillnader i vattenbeständighet mellan Nallo och Nammatj? Och i sådana fall är det ett avgörande argument för endera tältet?

Gå in på Hillebergs hemsida. All info finns där. Generellt har Nallo väldigt bra värden.

Passa på att vara valutasvin...

När nu dollarkursen gör att du kan köpa H-berg till de priserna skulle du ju faktiskt kunna överväga att skaffa två.

Köp ett Nammatj, eller rentav Keron i tremmannaversion, och komplettera med ett enmanstält (Akto, Unna eller annan tillverkare) om du skulle gå själv.

Ångrar du dig borde det inte vara svårt att sälja ett lätt begagnat hilleberg till de priserna...

Ventilationen!

Det verkar som om vi har missat den viktigaste funktionella skillnaden mellan Nammatj och Nallo, förutom vikten:

VENTILATIONEN

Nallos ventilation är betydligt sämre eftersom den saknar ventilstrut i aktern. Någon bra genomluftning kan man således inte få. Nammatj har ventiler i båda ändar och ventilerar avsevärt bättre.

En annan nackdel med Nallo är att väven lätt hänger när den blir blöt. Det tält som först ser preussiskt välspänt ut ser ut som värsta Hultsfredstältet när det börjar regna och duken suger åt sig fukt.

Men om man vill spara vikt är detta smällar man får ta. Behöver man inte spara vikt tar man ett Nammatj, som ändå är lättare än de flesta konkurrenter. Och dyrare...

Självklart, ventilationen... Basic! Den ska man inte glömma som Martin påpekar. Egentligen avgör det mitt val då. Lika bra att bära lite tyngre och få en bra väv, god ventilation och hyffsad absidyta med ett Nammatj 2. Synd att GT varianten är 0.6 kg tyngre. Det kan ju avgöra om man vill gå ensam...

Apropå att vara dollarhyena, vilken/vilka är de bästa amerikanska sajterna att fynda ett Hillebergstält på? Med goda recensioner och leveranser till Europa?

Ok. Två-tälts-idén som föreslås ovan är strålande. Ett Nammatj 3 GT och ett Nallo 2. Nu blir det bara att sätta sig ned och prioritera i privatekonomin. Allt utom hemresebiljetten torde vara i farozonen...

Hemsida för tältinköp. Jag hittade följande länk på en tidigare tråd:
http://backcountry-equipment.com
Har dock ännu ingen aning hur pålitliga de är som leverentörer och hur väl det generellt fungerar att få det hemskickat till Sverige.

tjonsson; sa:
.....
Har dock ännu ingen aning hur pålitliga de är som leverentörer och hur väl det generellt fungerar att få det hemskickat till Sverige.
Min erfarenhet är att Backcountry är pålitliga och att det fungerar utmärkt att få grejorna hemskickade, Räkna dock med ett påslag på c.a. 30 procent för moms, tull, frakt.

Raskesven

Skicka inte direkt till Sverige

tjonsson; sa:
Ok. Två-tälts-idén som föreslås ovan är strålande. Ett Nammatj 3 GT och ett Nallo 2. Nu blir det bara att sätta sig ned och prioritera i privatekonomin. Allt utom hemresebiljetten torde vara i farozonen...

Jag har i sommar köpt ett Nallo 2 från dem och det är snuskigt bra priser (med svenska mått mätt). Plus att man får en liten trevlig present, t.ex. en Leatherman värde 1000 SEK vid köp av ett tält. När du är i USA så kan du säkert få tälten snabbt skickade till den adress du själv bestämmer i USA. Om du förbetalar med kort kan du kanske tom skicka till en poste restante och hämta upp paketet när du själv vill och kann. Ring och prata med dem eller maila, de är serviceinriktade.

Re: Nallo 2 gt eller Nammatj 2?

Tom Bombadill; sa:
Skall användas främst till fjällturer på sommaren och i skogen. Vilket är att föredra?

Låg vikt, Nallo. Längre hållbarhet, Nammatj.

Skall ni vara två så köp ett Nallo 3 i stället.

Jag har ett Nallo 3 när jag ensamvandrar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg