nalgene-kanske inte så bra...?

Frågan är vad man ska ha istället. Som det står nästan längst ner:
"Single-use water bottles (the type bottled water is sold in) made from polyethylene terephthalate, "#1 PET" or "PETE" are not recommended for repeat use, as a study found they may leach a carcinogenic substance known as DEHA."

Aluminium är ju inte heller så trevligt så då bör man kanske undvika Sigg-flaskorna även om jag misstänker att insidan på dessa är lackerad.

nån som vet?

hej
för ett halvt liv sedan hade jag en flaska typ en liters innehåll gjord av nåt matrial som var smakneutralt och om jag inte missminner mej användes till konstgjorda höftkulor
nån som kommer ihåg?
vänligen n

Det jag hörde på nyheterna var att det finns en viss risk om man häller varm vätska i repiga och gamla flaskor men att det var lugnt om de var relativt nya.

Men detta handlade om napp-flaskor och därmed handlade det om risk för spädbarn.
Hur stor risken är för vuxna kan man ju fråga sig.
För min del är jag inte orolig men kanske blir lite försiktigare med repiga flaskor.

//Peter

"Single-use water bottles (the type bottled water is sold in) made from polyethylene terephthalate, "#1 PET" or "PETE" are not recommended for repeat use, as a study found they may leach a carcinogenic substance known as DEHA."

Aluminium är ju inte heller så trevligt så då bör man kanske undvika Sigg-flaskorna även om jag misstänker att insidan på dessa är lackerad.

Påståendet om PET-flaskor verkar vara felaktigt:

"Snopes.com addresses purported links between PET (#1) and DEHA (di-2-ethylhexyl-adipate), a potential carcinogen, links which are apparently based on a study later shown to be bogus. PET evidently does not contain DEHA, and the carcinogenic properties of DEHA itself are hotly debated."

från http://grist.org/advice/ask/2004/08/02/umbra-bottles/

Annars kanske http://www.kleankanteen.com/ kan vara något, även om de väger.

- Erik

hej
för ett halvt liv sedan hade jag en flaska typ en liters innehåll gjord av nåt matrial som var smakneutralt och om jag inte missminner mej användes till konstgjorda höftkulor
nån som kommer ihåg?
vänligen n

Till konstgjorda höftkulor används idag Titan, hårdare än stål lättare en aluminium. Dyrt som gatan.
Så om flaskan din var av metall, är chansen stor att den är av Titan. Så det är bara att leta upp den om du har den kvar.

Hur ofta använder du din flaska?
Det lär finnas mycket värre saker att oroa sig för än en plastflaska.
Jag kan förstå en eventuell, eventuell oro när det gäller nappflaskors material då de används varje dag. Andra typer av flaskor som används ytterst sällan är ju tveksamt om det spelar någon roll.

hej
nån som kommer ihåg?
vänligen n

Kanske ett sidospår, men just höftkulorna görs vad jag vet oftast av någon keram. Däremot byter man "gropen" som ledkulan ligger i mot en insats av polyeten, som också är vanlig i både burkar, flaskor och plastpåsar. Ännu vanligare i de fallen är polypropen, som är hyfsat snarlikt.

Skulle gissa att din flaska var gjord av någon av dessa (PE eller PP).

Titan används också i höftleder, men i de delar som ansluter protesen med befintligt ben, alltså själva "skaftet" på protesen.

Cirkulerar inte PET-flaskorna i retursystemet, eller försvinner carcinogeneiteten (?) om man smälter ned plasten först?

Cirkulerar inte PET-flaskorna i retursystemet, eller försvinner carcinogeneiteten (?) om man smälter ned plasten först?

Vid upphettning ökar antalet möjliga carcinogena substanser. Helst ska man väl ha en gammal utlakad flaska för att det ska vara helsäkert. Men som andra sagt, hur ofta använder ni flaskorna? Allt är ett gift, även luften vi andas, syret och vattnet som också är livsnödvändiga. Allt handlar om dosen!

Kika istället på era kläder ni använder dag efter dag. Vi är jäkligt bra på att oroa oss för mycket, även om några saker är mycket allvarliga och snarare borde kallas olyckor...

// Jocke

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg