Några tips ang kajak??

Stor sittbrunn

När jag skulle köpa kajak för några år sedan var VKV den första kajak jag tittade på, men den skippade jag därför att sittbrunnen var så stor (som en större badbalja). Jag är visserligen inte så storvuxen men en liten sittbrunn ger bättre sittkomfort, mindre vatten på kapellet och kortare stånd till kartlinorna på fördäck.

Jag valde en kajak med en liten sittbrunn (56*40 cm) bland de minsta som gick att uppbringa, visserligen lite svårt att komma i och ur men man sitter skönt och torrt.

Var precis inne och kollade på Cliffords hemsida (för första gången, och jag lade inte till den som favorit) där jag under Kurser hittade , ”sittbrunnsöppningen får inte understiga minimimåtten 40x70 cm”, så jag förstår direkt varför Ni har så bestämda åsikter om Clifford.

Per Brune

Tips vedr. kajakk

Ser at du foretrekker liten sittebrønn.

Synd at dette fikk deg til å skippe VKV båtene, tror at du da har gått glipp av noe...
Selv har jeg padlet både VKV Elite og nå min Offshore
i rimelig stor sjø uten kapell. Pga. Seagull's
utforming av forskipet/fordekket er det minimalt med vann som når bak til sittebrønnen i bølger. Jeg har flere ganger opplevd at turkamerater har fått bølger over knærne i sine kajakker på fine soldager i uten kapell, og jeg er like tørr. Men selvsagt bruker jeg kapell når jeg er ute alene og været ikke er strålende.
At sittebrønnen kjennes stor kommer nok mer av at du ikke har forsøkt VKV båten med for deg en riktig type
sits. Tror du ville likt den nye U-sitsen. Denne gir en veldig god følelse med båten og du sitter fast og fint på luft-puten i denne sitsen.
Men selvsagt, smaken er forskjellig.

Johan

Seagull är en suverän kajak

Jag har Eliten och trivs ypperligt. Den skall ju vara lite nervösare då den är smal (jämför föregående skribent), men det stör mig inte. Jag har vant mig vid att den är slutstabil, dvs inte välter fast den lutar lite.

Valet till Elitens fördel avgjordes av att jag kan få en lika stabil kajak som Offshore med lite extralast, Men jag kan inte få Offshoren lika smal som Eliten hur jag än bär mig åt. Tilläggas bör att jag inte hör till de som oroar mig så värst, så det påverkar mitt val.

Eliten är helt enkelt ett fullblod

Seagull !

Elite eller offshore, uansett er dette utrolig bra
kajakker. Som sagt har jeg hatt Elite over en del år, men byttet i år til Offshore for å ha en bedre
stabilitet "all round". Er enig i at Eliten er suveren, men det krever (for meg) at dagsformen er
perfekt - hvilket den ikke alltid er. Da passer min offshore meg bedre med sin høyere primærstabilitet.
I riktig grov sjø (har dere det i Østersjøen ?)
føler jeg meg betydelig tryggere i min Offshore -
hvilket igjen gjør padleturen mer fornøyelig !

Johan

Kajakval

MattiasIHelsingborg; sa:
Bor i Helsingborg och funderar på att köpa mig en havskajak. Skall använda den i Öresund och framförallt på Östkusten då i Blekingeskärgård. Det skall gå att packa med sig lite mtrl. Är det någon som kan tipsa mig om någon lämplig modell, märke och lämpligt pris..nytt eller begagnat. MVH Mattias

Hej Mattias.
Skulle vara intressant om du gav lite data om dig för att vi skall kunna föreslå en lämplig kajak enligt din efterlysning på Utsidan.

T ex längd, vikt, lång/kort rygg bred/smal bak. Föredrar du stor eller liten sittbrunn? Kan du eskimåsväng? Vill du ha roder? Ge gärna också omdömen om kajaker du testat.

Hälsningar Thure

Instämmer i att Seagull sällan blir blöt

Jag har samma erfarenhet som jbe att Seagull håller dig torr bra. I Ålands hav (Östersjön alltså :)) gjorde jag en tredjedel av sträckan över till Sverige i 2-meters vågor innan jag beslöt att vända tillbaka och ta färjan. Det tog 6 timmar att paddla ut och sedan tillbaka.

Vågorna kom både framifrån, bakifrån och från sidan. Trots att jag inte använde kapell var det bara ett par gånger som jag fick in en hink vatten. Lite vanligare var det att få en skvätt på t-shirten, men det är ju inget stort problem.

Förresten jbe, kommer jag till Norge (Fredrikstad) någon gång i vår.

Hvilken Kajakk - Sjelden våt i VKV

Til Duracellkaninen !

Artig å høre at du har samme erfaring som meg vedr.
VKV's sjøegenskaper. Her i bergen har jeg dessverre ikke andre kjente med samme båttypen. Bølgehøyde over 2 meter begynner vel for de fleste å bli utrivelig i kajakk uansett, tror jeg. Så dette indikerer godt
Seagull's oppdrift i forskipet og evne til å gå tørt,
selv uten kapellet påmontert !
Ta gjerne en tur innom Bergen om det passer !

Johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
blötdjur Tips ang Trapper Baltic Paddling allmänt 17
tango Önskar tips som riktigt billig våtdräkt (lång ärm, långa ben) Paddling allmänt 4
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
anholl Lång och smal torrdräkt dam, tips? Paddling allmänt 0
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
MrP Tips om en SUP paddleboard Paddling allmänt 6
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
Mats L Tips torrdräkt Paddling allmänt 5
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Charityman Packraft i Jämtland - tips! Paddling allmänt 0
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Garoto Byte av roderlina och hölje, behöver tips! Paddling allmänt 3
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
brglnd Tips kajakköp Paddling allmänt 4
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Lasse Be Tips från SSRS Paddling allmänt 4
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
larsn1 Söker tips för kanadensare i vildmarksmiljö Paddling allmänt 6
Slitvargen Tips på packbar flytväst för packrafting Paddling allmänt 11
Villevillut Letar efter tips på kanot. Paddling allmänt 11
Erikhelen Tips på kajak Paddling allmänt 14
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
watchEm Tips på uppblåsbar kajak! Paddling allmänt 2
Valpish Tips på mat inför långtur. Paddling allmänt 7
thureb Tips och tricks sköta och trivas med torrdräkt Paddling allmänt 8
fekki Tips på 3-dagars tur med packraft Paddling allmänt 5
Lars R Kajak vid Vancouver Island. Tips på paddelvatten? Paddling allmänt 3
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
FotoMarkus Gräsö: Tips på dagstur Paddling allmänt 1
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
kanis Tips paddelvatten närheten norra Småland? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Malingsbo-Kloten tips? Paddling allmänt 3
The_Lost_Cyclist Tips på paddelforum med fokus på Kanada/USA Paddling allmänt 2
Ake Larsson Tips på sjöpaddling Dalarna, Härjedalen Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg