Det är omöjligt att ge dig en bra förteckning över kajaker som är bra ... för just dig! Samtidigt känner jag igen frågan. Jag är själv ganska ny som paddlare och har har just nyligen gått igenom samma frågeställning som du. Det råd du får av de allra flesta är att hyra och prova så många kajaker du kan. Och ingen kan säga emot det. Men rent praktiskt så är det inte alltid så lätt att kunna prova på ett stort utbud av kajaker utan långa eller mycket långa resor till olika uthyrare. Ett sätt som dock är lättare är att fråga, läs, fråga läs ... Och även om du inte har möjlighet att provpaddla så försök åtminstone att få provsitta några stycken. Även om det inte är detsamma som att sitta och paddla i flera timmar så ger det ändå en känsla av vad som troligen känns bra för dig. Själv har jag försökt mig på en rimlig kombination med att hyra någon gång och sett till att läsa in mig på mycket (det finns massor med information på nätet och i böcker) och fråga många olika uthyrare, försäljare och paddlare. Debatten på utsidan är också mycket intressant. De som jag har pratat med har varit mycket (!!) hjälpsamma (tack!). Givetvis måste man ta andras omdömen om kajaker med ett par nypor salt, och tänka alltid igenom hur stor/lång och tung vederbörande är i förhållande till dig och hur han eller hon använder sin kajak. Men det ger ändå en vägledning om vad man ska leta efter (och samtidigt får du en hel del matnyttiga tips om annat när det gäller paddling). Jag gjorde själv upp en lista med saker/egenskaper att ta ställning till:
- Mig själv - hur stor behöver jag för min egen storlek, vikt och längd?
- Användning - hur tror jag att jag kommer att använda den (dagsturer, sjö/hav, veckoslut, långfärd?) och hur mycket behöver jag packa?
- Egenskaper - vad är viktigast lättsvängd ellre kursstabil?
- "Cockpit" - hur stor sittbrunn vill jag ha/behöver jag och hur hög känns bra framför sittbrunn?
- Styrning - vill jag ha skädda eller roder (den eviga frågan)eller eller en som är förberedd för roder?
- Slantar - hur mycket är jag vilig att betala?
- Ny/Beg. - är det bättre med en lite billigare ny eller en begagnad av (förhoppningsvis) högre kvalité?
De som är mer erfarna paddlare kan säkert göra listan längre och mer detaljerad.
Jag bestämde mig trots viss vånda att köpa trots att jag har en ganska begränsad praktisk erfarenhet av olika modeller. Själv gjorde jag bedömningen att det var bättre att satsa på en bättre begagnad i bra skick. Lite snål är man väl men den kalkyl som jag gjorde var att då jag flyttat till ett ställe nära vattnet så ville jag nog paddla mer än tidigare. Att hyra varje gång jag ska ut kostar en del förutom att det innebar att det var svårare att sticka ut och paddla spontant utan för mycket planerande (bokning, hämtning, transport m.m.). När jag tittade närmare på priset på andrahand så gjorde jag bedömningen att även om den kajak jag slutligen köpte mot all förmodan inte skulle vara det jag trodde efter några längre turer så kan jag i vart fall få tillbaka det mesta av pengarna och det som jag eventuellt förlorar skulle förmodligen inte vara mycket mer än vad motsvarande hyra skulle kostat mig.
Det här var lite av mina alldeles egna erfarenheter som ganska ny paddlare. Hoppas att det kan hjälpa dig något!
Lycka till!
Lennart