Några snabba svar om upplevelser av klättring? (enkät)

Istället för mindfulness kan inte arbet att styras om och ta fram lösningar p lite mera handgripliga frågor:

Hur stoppar jag mina fötter att skaka som elvis när jag kliver förbi sista säkringen mm?

Inte sjuttsingen behövs nån undersökning om detta: Stå på hälen istället för tårna!

en annan lösning är att börja med framfotalöpning... gjorde markant skillnad för mig iaf..

Framfotalöpning??? Hmm... är det samma som speedklättring det?

Dock har ett omfattande vetenskapligt test medelst daglig överdos av bananer påvisat att det livsviktiga näringsämnet fosfor inte avhjälper Elvisbenet.

Ja, varför klättrar man? I de flesta fall numera inte för att upptäcka nya områden, då de vita fläckarna på kartan är få. Fast vissa är ju inne på att göra dessa fläckar än färre. De flesta toppar man är på har många andra varit på. Om endast toppen vore målet, vore det mycket slit för 20 minuter på toppen. Det är vägen dit (och ner) som är grejen. Man skulle kunna köra en parafras på JFK: We are not doing this because it's easy, but because it's hard. Den inre resan man gör är lika viktig, men utvecklas i något som är svårt. Utan att det har någon nytta för andra. Ett rent egoprojekt för sin egen skull.

Sen är de känslor man får (glädje, rädsla, besvikelse etc) känslor på riktigt, besluten man tar kan vara skillnad på liv och död. När vi allt mer lever i en trygg värld där vi inte utmanas, där vi matas med artificiella känslor i tv-n och de dagliga riskerna minimeras, får vi söka oss till miljöer där livet blir "på riktigt". Kan tänka mig att få i en kåkstad skulle vilja bli bergsbestigare om man så betalade resan för dem. Ur askan i elden.

Jag brukar vända på Jkfs resonemang och säga att jag väljer att leva mitt liv inte för att det är svårt utan för att det är enkelt. Att till exempel cykla 730 mil var enkelt för att det var det jag ville göra. Det hade varit svårare att låta bli.

Hade varit intressant att veta hur många som klättrar för adrenalinkickens skull. I min värld är det ytterst få. De gånger jag känt min adrenalinnivå gå upp har jag backat då det signalerar att jag ger mig in på något mitt sinne inte är moget för. Att hänga i ett rep på ett par hundra meters höjd har i min värld varit rofyllt av två skäl:
1: Extremsport handlar mycket om att kunna lita på andra.
2: Extremsport handlar om att kunna förlita sig till förtoendet för sig själv och sin utrustning.

Jag är lite osäker på om jag får några adrenalinkickar eller inte, kanske händer det nåt, men inte brukar det kännas som en påtaglig kick.
Fast man är ju lite fokuserad och tänker kanske inte på det bara. Jag har kommit på att jag hört mina egna hjärtslag trots blåst, och samtidigt varit helt torr i munnen, varvid jag resonemangsmässigt kommit fram till att jag varit rädd, vilket jag inte varit medveten om, förrän man jag reagerat på att pulsen hörts.
Fokuserad och spänd, och tydligen till den grad att man inte förstått att man också varit livrädd. Det är ju lite praktiskt - även om man naturligtvis ändå påverkats negativt också av denna omedvetna rädsla.

Nu var det länge sen jag kände så och jag har ingen aning om huruvida det beror på om jag klättrar "säkrare" eller om jag bara blivit mer avtrubbad. Skulle tro det senare, men kan ju konstatera att jag inte tycker att rädsla eller adrenalin varit nåt som jag medvetet sökt, så det kan kvitta.

Mjölksyra snarare än adrenalin är väl det som jag brukar ha mest av tyvärr.

Jag är lite osäker på om jag får några adrenalinkickar eller inte, kanske händer det nåt, men inte brukar det kännas som en påtaglig kick.
Fast man är ju lite fokuserad och tänker kanske inte på det bara. Jag har kommit på att jag hört mina egna hjärtslag trots blåst, och samtidigt varit helt torr i munnen, varvid jag resonemangsmässigt kommit fram till att jag varit rädd, vilket jag inte varit medveten om, förrän man jag reagerat på att pulsen hörts.
Fokuserad och spänd, och tydligen till den grad att man inte förstått att man också varit livrädd. Det är ju lite praktiskt - även om man naturligtvis ändå påverkats negativt också av denna omedvetna rädsla.

Nu var det länge sen jag kände så och jag har ingen aning om huruvida det beror på om jag klättrar "säkrare" eller om jag bara blivit mer avtrubbad. Skulle tro det senare, men kan ju konstatera att jag inte tycker att rädsla eller adrenalin varit nåt som jag medvetet sökt, så det kan kvitta.

Mjölksyra snarare än adrenalin är väl det som jag brukar ha mest av tyvärr.

Anders, du blandar ihop adrenalinkick och koffeinkick. Det är den senare man får när man extremfikar.

Skämt åsido, ja det är en seger att känna rädslan och behärska den. Däremot skulle jag se det som en förlust att strunta i rädslan. Det händer att den har rätt.

Det är en skön insikt att förstå att man varit så fokuserad att man inte släppt fram rädsla - trots att den funnits i kroppen.

Sen var det inte meningen att det skulle verka som att jag aldrig känner rädsla vid klättring. Det gör jag, men i princip yttrar det sig i att jag avstår att klättra, eller rent av vänder på turen. Fast det brukar vara nån slags kalkylbeslut. Om man ändå klättrar så trycks rädslan undan effektivt av fokus på det man gör rent för att komma vidare.

Så är det. Och jag gissar att alla känner igen sig i fenomenet "hylltrygg", alltså hur man kan fastna på en hylla eller viloposition mitt på en i övrigt ihållande led. Man "kommer ur zonen" och hittar inte tillbaka.

Tack!

På en vecka ramlade det in fler än 150 svar. Tack alla!:) Nu är det jag och statistikprogrammet SPSS som tillbringar en del tid ihop framöver.

Jag har stängt ner enkäten och vill rikta ett speciellt stort tack till adm Christer, som lät mig lägga upp den här.

Hälsningar från en katt bland hermelinerna/Kristina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg