Några snabba svar om upplevelser av klättring? (enkät)

Jag missade först "undertexten" till frågeformuläret, det gjorde att frågorna kändes mycket svårbesvarade. Detta då det inte gick att avgöra vilka miljöer det handlade om eller hur man skall välja miljö att svara utifrån. Kan nog vara en god ide att trycka betydligt hårdare på den undertexten & att det är just "Klippa" det handlar om.

Kul att någon undersöker klättringen ur psykologperspektiv!

Själv tycker jag det hela är lika intressant som att forska i varför vissa människor gillar smaken av tomater medans andra inte gör det... men jag har svarat på enkätet, det tog inte många sekunder.

Tack för feedback!

Jag läser och lär! Det kommer in många kloka synpunkter, uppmuntran och intressanta kommentarer. :)

Tack för er hjälp! Det har ramlat in drygt 80 svar på mindre än ett dygn, så jag är verkligt glad. Enkäten ligger här åtminstone veckan ut. Många frågar efter det färdiga resultatet, jag tänker mig att lägga upp det som en artikel här så småningom.

Själv tycker jag det hela är lika intressant som att forska i varför vissa människor gillar smaken av tomater medans andra inte gör det... men jag har svarat på enkätet, det tog inte många sekunder.

Nu är ju detta ett forum, så jag måste omedelbart kommentera!

Det kanske faktiskt är ganska viktigt att forska i en sådan sak. Vi är så många, och det finns så dåliga styrmekanismer för hur vi människor ska förmås att välja "rätt". Dvs att undvika att välja sånt som känns bra för stunden, och istället välja nåt som är bra på sikt gör mänsklighetens fortlevnad.
Det vi har idag är i princip marknadsekonomi, och med olika lagar i olika länder är det lätt att konstatera att vi har noll koll på vad vi som kollektiv tar oss för. Det som känns självklart i ett större perspektiv går förlorat varje gång en individ ska göra sitt egna val och ta hänsyn till smak, eller andra mekanismer som styr valet - eftersom man då har svårt att ta hänsyn till det stora hela som känns abstrakt i det lilla ögonblicket.

Så... med ökad insikt i vad som får människor att gilla eller ogilla smaken av tomater, eller andra vardagliga ting, så kanske vi kan komma underfund med hur vi på statlig eller överstatlig nivå ska få folk att bete sig på ett önskvärt sätt.

Därmed inte sagt att Falutjejen garanterat ingår i denna godhjärtade konspiration som jag ser framför mig. Men man kan aldrig veta...

Istället för mindfulness kan inte arbet att styras om och ta fram lösningar p lite mera handgripliga frågor:

Hur stoppar jag mina fötter att skaka som elvis när jag kliver förbi sista säkringen mm?

Trist

Men dessa regler har Utsidan.

Enkäter, studentprojekt, marknadsundersökningar mm är inte tillåtna
Inlägg som riktar sig till en grupp medlemmar med syfte att rådfråga, samla åsikter och dylikt för annat bruk än rent privat intresse är inte heller tillåtna. Skicka istället sådant till redaktionen (se ovan) så kan vi kanske gör en notis.

clindh

Forumvärd
... Skicka istället sådant till redaktionen (se ovan) så kan vi kanske gör en notis.
Och det är ju precis vad Kristina gjort, det står i första inlägget och som synes går länken även till en notis jag lagt upp. Vi har inget emot att hjälpa medlemmar med sådant här som är relaterat till Utsidans intresseområde, bara man frågar först.

Det här är inte första gången någon undersöker klättring ur ett psykologiskt perspektiv.
För den som är intresserad finns min psykologexamensuppsats tillgänglig på nätet, och kanske "Falutjej" kan hitta några användbara referenser däri:

http://w3.psychology.su.se/psychlib/pl/p1185.pdf

Mycket intressant läsning. Skrattade instämmande när jag läste avsnittet om inomhusklättring och eventuell tillfredsställelse därifrån. Kommer tänka på det nästa gång jag klättrar inomhus, kommer sannolikt inte inomhusklättra igen utan att tänka på det.

Det här är inte första gången någon undersöker klättring ur ett psykologiskt perspektiv.
För den som är intresserad finns min psykologexamensuppsats tillgänglig på nätet, och kanske "Falutjej" kan hitta några användbara referenser däri:

http://w3.psychology.su.se/psychlib/pl/p1185.pdf

Tackar! Jag kommer att läsa med stort intresse!

Vad gäller Qwerts förslag till undersökning tror jag att det är bäst att någon annan gör den... ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg