Några roliga fartrekord?

Re: Mitt bidrag till nerförsavdelningen

kaw; sa:
Backen mellan Åkersberga och Brottby är en favorit. Med medvind och utgångsfart ca 40 km/h rullar jag upp i 60. En gång trampade jag på som bara den och kom upp i 70, men det är roligare att rulla och njuta av farten.

Jag har också provat den. 67 km/h. Uppför går det långsammare.

1KM

Cyklings rekord. Hmmm min smabo tycker inte om när man piper iväg men.
Nedför med packning 68 km/h. liten backe.
Plan väg utan medvind genomsnitts hastighet 1km flygande start 58km/h. Behöver jag tillägga att det blev en del syra i benen.
MVH Martin

130 km/h (inte jag dock)

Plan mark: 50 km/h, Crescent City Action 5 (navväxlad) på Ringgatan i Uppsala. Phhu. Osäker på ev. medvind dock.

Nedför: 69 km/h, Jouta liggcykel i backen på väg ner mot Bålsta norrifrån, på Ekoln-runt-provkörning i maj. Inte mycket att hänga i julgranen, jämfört med ex. svensk plan-mark-rekord 71 km/h (?). Är dock inget mot det internationella på 130 km/h! Se http://www.ihpva.org/hpva/hpvarec7.html eller (mer bilder) http://www.wisil.recumbents.com/wisil/whpsc2003/speedchallenge-2003.htm

Det är lite läskigt med krascher i dessa farter ... tur nog har ingen skadats allvarligt under "Speed Challenge" i alla fall - de få som vält har mest glidit längs vägen och slitit på skalet till cykeln.

Antar att med lämplig cykel borde det inte vara svårt att komma över 50. En större utmaning är naturligtvis att kunna hålla ex. 30 i *snitt* över längre sträckor, gärna med lite packning också. Men det är en annan historia, fartkänska är kul!

mountainbike i grusbacke

jag och några kompisar har en grusbacke där vi brukar köra i rätt höga hastigheter.. en av oss har kommit upp i 70 km/h vi andra har hållit oss på blygsamma 63,5 och jag körde ikapp en medcyklist med min mtb i ca 50km/h i lätt motvind

När jag var i spanien, östra sierra nevada, cyklade jag nerför i 71km/h med en lättpackad biltema-cykel med vint bakhjul och tana bromsar.

Mitt rekord är 58 km/h på platt mark, fast med mycket vind i ryggen. 64 km/h i nerförsbacke. På platt mark utan vind vet jag inte, säkert inte så mycket.

/ Robban

65 km/h

I en utförsbacke mot en Norsk fjord i Nord-Tröndelag kom jag upp i 65 km/h.
På cykeln var det packning både fram och bak, men den gick bergstadigt. Dock fegade jag ur så min kompis körde om mig i slutet av backen.

67 km/h på min retroracer i en utförsbacke i Östra Jämtland, det kändes faktiskt pirrigare än på en packad långfärdshoj. Just tanken på punka, vurpa och shorts är inte helt angenäm.

Vid byn Hova i Sigtuna kommun så finns en 90 graders böj i utförslut som jag brukar försöka att forsera i så hög fart som jag vågar 45 km/h har mina nerver räckt till hitintills.

På flacken är jag inte så snabb, men runt 40 km/h på kortare sträckor kanske jag klarar. Men då ska det vara kort.

Har kommit upp i dryga 90 på Torsgatan i Stockholm, visserligen fuskade jag och fick hjälp av mc, men ändå...

Det va otäckt mest pga trafiken, men upp till 70 tycker jag inte är någon fara alls på mtb om underlaget är ok (dvs asfalt eller jämnt, fast grus.

Vad gäller vurpor är nog drygt 45 rekordet, när kedjan kuggade över, det var en mycket otrevlig upplevelse. Kostade ett knäckt revben och en del ärr... Att jag hade 10-12 kg budväska på ryggen gjorde det inte mindre smärtsamt.

82,3 km/t

82,3 km/t med full uppackning och dåligt fram däck... inte helt bra och jag kan inte rekomendra det vidare heller. Jag är inte stolt över det heller för det kunnde ha varit slutet på hela turen..men det var en jäkla fin backe i Chile

/Joakim

Tjena

Jag hörde att en tävlings cyklist som var ute på en träningsrunda i alperna för några år sedan blev stoppad i en av polisernas fartkontroll för att ha rullat på i 120 knyck, om det är sant vet jag ej men det sades även att han fick böter på kuppen.

Snabbt på cykel

Läser fnissande alla inlägg om hastighetsrekord på cyklar.

I min ungdom (för 15 kg sedan) cyklade jag mycket, träning och turer. Ett minne etsade sig fast. På väg mellan Malmö och Ystad en tydligt blåsig dag utmed "motorvägen", lite knixande först på småvägar så man slapp motortrafikleden på cykel...fick jag känslan att det kan gå fort: På väg ner för backen (90-väg) vid flyplatsen noterar jag att bilarna inte kör om på en stund. Jag vet inte siffrorna, hade jag haft mätare hade jag inte vågat titta på den. -Forumets medlemmar kan vara fullständigt övertygade att jag inte kommer att försöka göra om det där.

Till alla er som kämpar, mäter och vågar: Ni driver upp både äventyrslusta, utveckling och skadestatistik: Ta vara på er så ingen blir skadad på allvar.

Mvh Bo

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg