Re: En idé jag haft ett tag
Anders.Appelqvist; sa:
Jag tycker om att åka skate skidor och jag tycker om att åka långfärdsskridskor. Nu då det mer eller mindre är standard med skidbindningar på skridskorna borde det ju gå bra att kombinera dessa aktiviteter. Jag har på senare år gjort fantastiska skate turer ,i Stockholmstrakten, på sjöar och i skärgården då förhållandena för skridskoåkning inte varit optimala. Men här och var på dessa turer skulle man ju vilja ha haft sina skridskor med sig. Mina utrusningstankar kring detta gäller följande.
Skidor: Det vore intressant att testa en lite kortare skate skida som går bra att fästa på ryggsäcken då man åker skridskor. Har hört att skidorienterare brukar åka på lite kortare skidor. Fisher har även en modell som heter "pacer skate" som jag inte lyckades få tag i ifjol. Salomon har även en svindyr "leksaks skida" som heter XA Blade...
Stavar: Vore guld om man kunde staka lika bra med sina pikar som med sina långa skatestavar. Alternativet vore en hopfällbar pik som man tar fram vid behov. Så tar man med sig sina skatestavar som dom är.
Någon som har kommit längre än jag i dessa tankar eller som har erfarenheter i övrigt eller bara åsikter kring detta??? Visionen för mig är att hitta den ultimata "cruising the archipelago by winter" uttrustningen. Skredstång känns liksom lite mossigt...
Har en del egna funderingar i ämnet.
För länge sedan när jag tävlade lite med hund i 1-spann (med pulka), var det några som körde med extremt korta skateskidor. Dessa var väl i längd ca 150cm. Själv tyckte jag aldrig det var någon vits med att köra med så korta skidor, utan höll mig till mina vanliga tävlingsskidor på 180cm. Men jag kan tänka mig att skidorienterare ibland kör på smalare spår, så de kan ha större nytta av så korta skidor. Däremot höll jag själv rätt mycket på med att byta ut skidorna under tävlingspulkan , då de vanliga pulkaskidorna hade ganska dåligt belag. Köpte väl ett gäng olika barnskidor med mer eller mindre dåligt belag, dock bättre än de ursprungliga vilket gjorde glidvallningen bättre. En av dessa har jag använt precis som du föreslår som skidreserv på skridskotur. De är inget vidare att åka på då spannet är på tok för mjukt, men kortare sträckor är inget problem. Men om jag skulle rekommendera att köpa några skidor skulle det nog bli att titta på juniorskidor av någon toppmodell med så hårt spann som möjligt. Då får du i alla fall ett bra belag. Dessa brukar göras i längder ner till 150cm (vissa märken något längre).
Jag vet nämligen inte om de specialskidor du nämner är så lätta att få tag på. Det kan ju bero på att skidreglerna säger att du inte får ha kortare skidor än din längd. Jag vet inte om detta gäller även skidorienterare. Lättast är väl att fråga någon sådan klubb, de borde ju i så fall kunna tipsa om hur man får tag på dessa skidor.
Du verkar lite pysselbenägen, så här kommer ett litet tips vad gäller hopfällbar skridskopik. Denna gjorde jag för massor av år sedan då jag helst åker långfärdsskridskor med mina långa rullskidstavar. (Alltså med rullholkar, då vanlig trugor i stort sett aldrig behövs ens på snöiga isar.) Då behöver jag ha en hopfällbar pik som lätt sätts fast på ryggsäcken.
(Tyvärr har jag ingen digitalkamera, men lovar att återkomma med bilder om någon kompis kommer förbi och hjälper mig.)
Själv tycker jag min pik passar mina behov bättre än någon pik jag sett i handeln. Den är i hopfällt läge 115cm, i fullt utdragen längd 195cm och ställbar i alla längder däremellan. Den väger 500g.
Det mesta jag behövde köpte jag på Biltema. Det jag använde mig av var:
1 st teleskopskaft nr 36-296 pris 50kr
4 st cykelhandtag nr 27-773 pris 40kr
1 st rostfri sexkantskruv M12x100mm nr 19-534 pris 60kr (5-pack)
Epoxylim (tvåkomponents)
Svart vävtejp (bättre än biltemas ?)
1 st övergångsnipel i mässing 1tum utv / ½-tum invändig (köpte jag nog i en röraffär)
(OBS! kolla måtten på nippeln om ni ska göra detta då jag kan minnas fel. Men M12 skruv borde ju passa i ½-tums-innergänga.)
(Priserna och varunumren är från min senaste katalog.)
Jag kapade plasten på nedre delen av teleskopstaven men behöll ca 3cm. Sedan skruvade jag in skruven i övergångsnippeln (samtidigt som jag epoxylimmade fast den för att täta mot vattenläckage) 1-tumsyttergängan epoxylimmade jag sedan fast in i teleskopskaftet där jag kapat plasten. Sedan formade jag den utstickande skruven till en pikspets. Jag filade även bort gängningen så den blev snyggare. Den är 5cm lång och ca 1cm bred eftersom gängningen är bortslipad. (Det är rätt hårt att forma rostfri skruv.) Därefter satte jag på de fyra cykelhandtagen. (Går lättare om man blöter handtagens insida.) En i toppen, en i mitten och en i botten på den övre aluminiumdelen och en längst ner mot den avsågade plastdelen på den nedre aluminiumdelen. Det senare handtaget tejpade jag för att skydda mot vatten då den kan bli blöt då den går genom isen. (Här kan man också välja att ha handtag som inte är gjort av skumgummi.) De tre övre handtagen kan viktas för att få optimal balans i piken vid åkning med den längd man då vill ha. Den övre aluminiumdelen täcks med vävtejp för att skydda mot nedkylning mot händer. Högst upp har jag satt en liten handledssäkerhetslina för att inte tappa piken genom isen.
Lycka till om du nu får pyssellust!
(Själv måste jag göra en ny skridskobarnpulka, då barnen växt ur den förra…)
(Hittade inte rätt övergångsnippel på biltemas hemsida.)
Kan försöka återkomma med bilder på min pik om någon önskar detta.