Tredje gången gillt
Hej!
Jag har gått nästan den rutt du beskriver ett par gånger. Har dock aldrig gått ända fram till Pieskehaure utan tvärat direkt mot Vaimok, vilket är enkelt, om man tar av vid Varvekstugan (förfallen - vet ej om den finns med på nya kartor).
Tyvärr har jag alltid råkat ut för dåligt väder i de där trakterna och en av gångerna fick vi avbryta pga sönderblåst tält !!! En trött glasfiberstav, som knäcktes som en tändsticka en natt.
Jag har aldrig fått se Sulitelmamassivets toppar, bara anat dem som grå jättar i dimman, regnet och diset.
Mestadels är det lätt vandring. Gör avstickare till Sårjåsjaure. Vacker plats!
Botaniskt intresserade? Det finns massor att se i Jeknaffomassivet.
Min plan är att via Sårjåsjaure gå den högalpina Miettjevagge. Lär inte finnas så gott om tältplatser där, men på nåt sätt skall det väl gå.
Personligen tycker jag att det vattenrika området kring Varvek är rätt trist, men jag har som sagt bara traskat där i gråväder. Att gå ända ner till Pieskehaure har därför inte lockat. Men jag skulle, liksom i tidigare inlägg gärna vilja närma mig Salajekna. Lär vara sevärt, trots att glaciärporten mist mycket av sin uppenbarelse.
Den genväg jag brukar ta, går alltså rakt österut i sluttningen upp från Varvekstugan. Norr om den lilla sjön Skierakjauratj, och sen försöker man hålla höjd för att ansluta mot leden från P-haure mot Vaimok just där den kommer upp på Vaimokpakte.
Vaimok är en liten pärla, för den som gillar avsides civilisation. Vackert belägen vid en bäck. Steniga omgivningar.
Vidare färd mot Kvikkjokk börjar stenigt. Men med mäktiga Staika i blickfånget glömmer man lätt. Kuravagge är fint.
Precis där man går över tröskeln ner mot Tarradalen, innan man passerar trädgränsen, (som förresten är mycket skarp här, det handlar om meter ) har jag en gång pustat ut på en sten, och fått se Järv en bit bort i sluttningen.
Väl nere i Tarradalen handlar det om skog, skog och skog, med ibland tropisk karaktär. Höga Tortor och Stormhattar blandat med frodiga ormbunkar.
Du får nog en trevlig tur.
Mvh Bert
Därför tänker jag ge området en tredje chans i år.