Hej igen.
Kunde inte låta bli att åka ut och reka Lagan lite idag. Jag vet inte hur representativt det blev dock, nu när det är vårflod. Vattenståndet var högt idag, inget snack om det, men så mycket som det kan vara vid översvämningar var det definitivt inte.
Första kollen var vid ca 1,5 km norr om stationen i Klevshult: Bredd: ca 8-10 m, djup: kanske 1-2 m. Framkomlighet: god, inga nedfallna träd över som jag kunde se.
Andra var vid ca 4 km söder om stationen i Skillingaryd: Bredd: ca 6-8 m, djup: ca 1-2 m, framkomlighet: dålig! På dom 500 m jag kollade låg det kanske 10-15 träd över, varav 3-4 hade krävt ett lyft.
Tredje: ca 1,75 km söder om stationen i Vaggeryd: bredd: ca 6-8 m, djup: ca 1-2 m, framkomlighet: bra, inga träd över vad jag såg.
Fjärde: Vid Mokvarn, ca 2,3 km norr om Fängen: bredd: ca 4-5 m, djup: ca 1-1,5 m, framkomlighet: bra (i och med att det var mycket mossar bredvid vattnet, stod inte skogen så tätt inpå), inga nedfallna träd vad jag såg.
Femte: vid 1 km rakt öster om Eckersholm: bredd: ca 3-4 m, djup: ca 0,5-1 m, framkomlighet: mycket tveksam, flera träd låg över ån, och här börjar vattnet bli så grunt att det också kan bli en faktor.
Jag tror att man skulle kunna börja i Eckern, men själv skulle jag i så fall undvika sträckan mellan Eckersholm och Ängsjön. Senare skulle jag nog undvikit sträckan mellan Skillingaryds södra E4-avfart, och typ Klevshult.
Jag såg inte att det forsade så mycket på nåt ställe att det skulle ge problem, i varje fall inte om man paddlar medströms...