Någon som vet vad som hänt med Happy

Förvirringen när det gäller Shimanos vevlagerbeteckningar är total.

ES70 kallas i alla fall alltid XT.

ES50 kallas ibland LX och ibland Deore. ES30 kallas... ibland LX och ibland Deore.

2004, alltså året innan HT2 kom på LX, förändrades vevarna så att man var tvungen att ha 121 mm vevlager. Det vevlager som då fanns att tillgå till LX-vevarna var ES30. Så vad som är vad, och vad det är för skillnad, är oklart.
 
Spacers för hydrodiskar?

Hej Reserv-Happyforumet!

Ett udraget projekt, monteringen av mina hydrodiskar. Förutom att jag sabbade bakbromsen pga klåfingrighet ("bleeding kit på väg från CRC.."), verkar diskarna behöva justeras i sidled.

Då lär man behöva spacers då. Men riktigt lövtunna skulle jag tro. Vad tror ni om att tex klippa till egna av en läsk/ölburk? Jag kan banne mig inte beställa nåt sånt fjutt från England, blir rena portomordet..
 
MZ MX Comp Air

Hej! Jag ska köpa en Marzocchi 2006 MX Comp Air
105mm Black, och undrar om nån vet vad den har för styrlagerstorlek? På Marzocchis hemsida står det att alla dämpare är 1-1/8", vilket är vad ramen är också. MEN! På CRCs sida (http://shorl.com/hebyhegamuho) står det bara OPTIONAL FEATURES 1" steel steer tube. Inget om 1-1/8" storlek. Så, hur är det dom menar? Är dämparen 1-1/8" per default och man måste säga till om man vill ha 1"-varianten? Eller menar dom att den är 1", och that's it?
 
Till alla Happymedlemmar.

Jag ställer http://www.cykelforum.se till förfogande så länge Happy ligger nere. Jag kommer under tiden i vanlig happy-anda vara mycket överseende och moderera minimalt.
Jag har även öppnat proffsavdelningen för vanliga registrerade medlemmar.
Eftersom era inlägg kommer att ligga kvar ber jag er posta dem i avsedd avdelning.

Kör på

/Martin
 
Re: Spacers för hydrodiskar?

jamo; sa:
Då lär man behöva spacers då.

Det kallas shims och att "shimsa oket" är en del av proceduren när man installerar en broms. Med hjälp av shimsbrickorna centrerar man alltså oket. De finns vanligen i storlekarna 0,2 - 0,5 - 1,0 mm och du hittar dem hos vilken välsorterad cykelhandel som helst. Du kan också gå till en skruvförsäljare och be om att få köpa distansbrickor/shimsbrickor för M6.
 
Re: Re: Spacers för hydrodiskar?

oxr; sa:
du hittar dem hos vilken välsorterad cykelhandel som helst.

Ach, aber das ist das problem.. "Välsorterad cykelhandel" och "Malta" är tyvärr motpoler. Finns så få "seriösa" cyklister (om jag får vara fräck nog att sortera in mig i det facket) att vi vinkar förvånat åt varandra när man möts.. Var in på en "cykelaffär" här i Sliema och frågade om han hade rätt verktyg för att dra åt centerlockskivorna på navet, han höll upp en stjärnskruvmejsel.. Men jag ska försöka hitta en järnhandel.
 
Poisionbike

Hjälp nu när Happy är nere (snyft)frågar jag här har jag nu gjort bort mig som har beställt från poisonbike.de eller???

Bestält en street/dirt ram till grabben då han delade på si YZ2 när han droppa lite =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Makrolon Någon/några att Cykla med i Tanumsområdet Mountainbike 2
appslapp Någon som kör bikepacking i gbg? Mountainbike 0
plaskis MTB kring Varberg, Frillesås / Åsa och därimellan, någon? Mountainbike 2
Albin_25 Någon att cykla med i Hammarkullen Mountainbike 1
MagArne Någon som cyklar single speed MTB? Mountainbike 8
petemimo finns någon barn/ungdoms verksamhet Mountainbike 3
Jörgen G Mountainbike butik i Helsingborg under 90-talet. Minns någon? Mountainbike 1
North1 Någon att cykla med i kungsbacka, gärna i Sandsjöbacka Mountainbike 0
Nizzy Någon med erfarenhet av Marmot Cerro Torre Jacka? Mountainbike 1
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
jamten Någon klåfingrig person... Mountainbike 22
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
QwiP Grönland, Nuuk någon?? Mountainbike 2
Charlottan Birkebeinerritten någon?! Mountainbike 0
Annis2 Någon som kör MTB kring Åkersberga? Mountainbike 1
petlow Någon som cyklat på Åland? Mountainbike 5
petlow Tjena hej, vet någon nån bra led??? Mountainbike 4
lgniklas Någon som har 29 tum? Mountainbike 8
DGR Saknar du någon Mountainbike 0
islagg Vet någon något om Pilatus? Mountainbike 0
Martin Gidlund Någon som prövat... Mountainbike 1
Thompaa Någon som ska till USA Mountainbike 0
Minuteman MTB i KARLSTAD, någon att cykla med Mountainbike 1
björnhedlund Någon som vet något om ProGear Mountainbike 0
Mans Har någon erfarenhet av Kenda-däck? Mountainbike 1
dirty harry Har någon erfarenhet av Tomas Fåglums cyklar Mountainbike 0
steam Happy Ride i Norrköping Mountainbike 0
scand Happy är nere Mountainbike 0

Liknande trådar