Jo, jag har
En av de trevligaste vandringar jag gjort. Kätting på en del ställen på vägen att hålla i. Fin utsikt och lite luftigt strax under toppen.
Man får parkera vid Lysa Pol'ana ungefär en mil fågelvägen ifrån sjön Morskie Oko där leden börjar och sedan ta hästskjutsen resten av vägen. Vid sjön finns också ett vandrarhem med en liten servering.
Enligt kartan skall vandringen sedan ta 230 minuter upp och 190 minuter ned. Det tog nog lite längre tid för mig, men jag gick lite fel vid den andra sjön (jag började upp på en annan led men märkte det efter tio minuter).
Det blev i alla fall en heldag Min kompis gick lite snabbare än jag på nervägen så där är Du nog också snabbare. I alla fall så hade sista hästskjutsen gått när jag hade vartit inne vid serveringen. Klockan var väl då strax fter åtta och vi började gå men fick faktiskt lift med en skogsvakt etfter en stund som körde och till parkeringen för en slant.
Det var massor av folk som tog sig upp. Många vandrade från parkeringen också och på vägen ner vid en av kättingarna mötte jag en pappa med två småflickor som skulle upp.
Det är ju också två toppar. Den som är på den slovakiska sidan är någon meter högre och dit gick vi inte. På den sidan finns ju också led ifrån en sjö som heter Popradske Pleso. Dit kan man komma väldigt nära med tåget. En hållplats innan Strbske pleso och då blir det ca 7-8 kilometer plus 160 minuter upp och 120 ner plus de 7-8 km till hållplatsen.
Annars finns det massor av leder och toppar. På polska sidan besökte vi några toppar på gränsryggen och tog linbanan ned. På slovakiska sidan har jag varit på Kriváň och Slavkovský štít.
Hoppas detta hjäper lite.