Kom hem från en veckas klättring i El Chorro för två dagar sedan.
Vädret var strålande, men ändå inte outhärdligt varmt på väggen.
Bästa tiden att åka dit hade nog varit lite tidigare. Ju närmare svensk sommar desto sämre klättring där nere (mer värme).
Vi bodde 9 pers i en 8-rumslägenhet på Finca la Campana (
http://www.el-chorro.com/) vilket var helt ok. De var lätta att ha att göra med och jag tror vi betalade 750 kr/man för en vecka. Det ligger någon kilometer utanför el-chorro by, men då vi delade på hyrbil var det inga som helst problem att ta sig fram. Det finns massor av hyrbilsmöjligheter när man kommer till Malaga flygplats. 1500 för en vecka kostade vår lilla ford. Bor man på campingen (25kr mindre per natt än vad vi betalade tror jag) eller på vandrarhemmet mitt emot tågstationen så kan man enkelt ta sig till varje crag. På Finca la Campana har de dessutom en liten pool att svalka sig i, en liten barbeque avdelning, en bouldergrotta och så behöver man inte städa när man drar därifrån. Bara en sån sak.
Flyg från Gardermoen/Oslo till Malaga kostade 1500 ToR inkl skatter och extra vikt i bagaget. Att vi alla tog med oss tradgrejer var nog lite overkill. De tradturer vi sett i vår förare (köpte innan resan från rockfax.com) hade numera blivit bultade. Den förare som Finca la Campana sålde var dessutom nyare, tydligare och... bättre.
Vissa crag är mer polerade än andra i El Chorro. Vi besegrade den spektakulära Camino del Rey som är en via ferrata längs en gammal stål/betongkonstruktion 100(?) meter över en dalgång. Detta är egentligen enda alternativet att komma till dalgången utan att gå genom tågtunnlarna. Det crag vi besökte på andra sidan var riktigt polerat. Trodde inte att jag skulle komma från Sverige och hitta motsvarigheten till vattenpolerad granit.
De crag vi besökte på andra sidan (den massiva väggen ovanför tågstationen) var däremot riktigt fina. Inga sådana problem.
Såg en kille som bultade upp nytt och träffade en vakt på flygplatsen som höll på att bulta upp lite egna projekt på andra sidan sjön. Så även om en del crag och leder är polerade så görs så många nyturer att man garanterat hittar fin-fina leder med superfriktion.
Träffade folk som hade fått vakterna från tågbolaget på sig. Det blev en mycket kostsam historia då bötesbeloppet är på hela 6000euro. Nej, du läste inte fel. 60 000 svenska kronor!
Enligt de som bott där under längre tider så är det helt säkert att gå genom tunnlarna under vardagarna men på helgerna patrullerar de området. Det verkade stämma när vi var där. Inget under vardagarna, men på helgen stod det 3 vakter mellan första och andra tunneln. Där Camina del Rey börjar. Förrädiskt nog kan de även sitta i ett hus när du kommer ut ur tunneln vid tågstationen. De ser dig väldigt tydligt när du kommer genom den mörka tunneln, men du ser inte dem förrän det är för sent. De har pickadoller (haha vilket fult ord det där är) också, så att springa ifrån dem kanske inte är en option.
Vi åkte dit med Sterling och landade på kvällen. Då har enda tåget till El chorro redan gått. Då kändes det enklast för oss att fixa hyrbil.
Eftersom jag glömde mitt pass, så fick jag åka ner morgonen efter och landade på förmiddagen. Jag tog då tåget från flygplatsen in mot stan/centrum. går 1-2 ggr/timme om jag kommer ihåg rätt. Kostar 1.2 euro. Byt sedan tåg till Alora som går varje timme och kostar 2.4 euro. Det finns en konduktör som kollar biljetten mot Alora så försök inte åka hela vägen till Alora med biljetten från flygplatsen. Väl i Alora hoppar man på den buss som står utanför stationen som för 1.2euro tar dig från tågstationen upp till centrum. Där finns flera taxibilar som kan ta dig den sista milen(?) till El Chorro. Alternativt liftar du eller tar en av de bussar som går.
I Alora kan/bör man handla på sig den mat man kan tänkas behöva. Det finns några små butiker i El Chorro, men det är begränsat utbud osv.
I El Chorro finns även en klätterbutik om man glömt något hemifrån eller behöver extra grejer. priserna är ungefär som i Sverige och bara att få prata lite med den läspande tysken är en upplevelse. Hans konstiga skratt följer mig i sömnen om jag ska vara helt ärlig.
3 måsten i El Chorro
1. Camino del Rey.
2. Antrax (en klassisk och mycket fin multi-pitch på berget ovanför tågstationen. Gå upp bakom campingen. Ta med 70 meters rep för nedfirningen.
3. minst en veckas tid, så du hinner med det massiva antalet leder som finns.