Någon som testat HeaterMeals?

Ser inte totalvikten för förpackningen angiven någonstans - och då blir man alltid misstänksam, vikten som angivs är själva matvikten. Dock såg jag på annat ställe att värmedelen är 13 gram i aktiv materiel - som bygger på magnesium med lite järn ihopsmält och i saltvatten korriderar i expressfart och den vägen producerar värme (och avger också vätgas, fast det står det inte någonstans...)

Magnesium är så energirik metall att den tom. rycker syret från vattenmolekylerna och därför är det mycket svårt att släcka magnesiumbränder med vatten.

---

Jag ser alltid den här typen av produkter som ytterligare en sak som ökar på sopberget extra mycket till tveksam extra nytta... och ökar det bara 37 grader (100 F) på 4 minuter tid så blir det problematiskt vid minusgrader och man kanske måste tina helkonserven (vilket det är - dvs. man bär också på en massa vatten) och det kräver betydligt mer energi bara för att smälta isen i maten innan den blir över nollan...

Man är väldigt ivrig att hänvisa till militära användning för att visa 'fördelarna', men kom ihåg att huvuddelen av militära apparaten släpar inte på mat för en vecka i sina ryggsäckar utan en stor del av militära logistikapparaten handlar om just hur man får ut mat och material till soldaterna och det handlar om max någon eller ett par dagars ransoner för den enskilde om man inte är på någon spaningsuppdrag...

i det avseendet så är en fjällvandning i en vecka där man måste ha med sig 'allt' mer utmanande viktmässigt än många militära operationer när det gäller matförsörjning...

En kompis hade med sig sånt där, inte det fabrikatet men något från svenska militären. Verkade väldigt smidigt, sätt en påse i en påse, på med lite vatten och några minuter senare hade du lappskojs (eller vad det nu var). När det är lämpligt låter jag vara osagt men vill man gå på en tur utan att ta med sig fältköket så är det förstås bra att ha mat som värmer sig själv.

Ser inte totalvikten för förpackningen angiven någonstans - och då blir man alltid misstänksam, vikten som angivs är själva matvikten. Dock såg jag på annat ställe att värmedelen är 13 gram i aktiv materiel - som bygger på magnesium med lite järn ihopsmält och i saltvatten korriderar i expressfart och den vägen producerar värme (och avger också vätgas, fast det står det inte någonstans...)

Magnesium är så energirik metall att den tom. rycker syret från vattenmolekylerna och därför är det mycket svårt att släcka magnesiumbränder med vatten.

---

Jag ser alltid den här typen av produkter som ytterligare en sak som ökar på sopberget extra mycket till tveksam extra nytta... och ökar det bara 37 grader (100 F) på 4 minuter tid så blir det problematiskt vid minusgrader och man kanske måste tina helkonserven (vilket det är - dvs. man bär också på en massa vatten) och det kräver betydligt mer energi bara för att smälta isen i maten innan den blir över nollan...

Man är väldigt ivrig att hänvisa till militära användning för att visa 'fördelarna', men kom ihåg att huvuddelen av militära apparaten släpar inte på mat för en vecka i sina ryggsäckar utan en stor del av militära logistikapparaten handlar om just hur man får ut mat och material till soldaterna och det handlar om max någon eller ett par dagars ransoner för den enskilde om man inte är på någon spaningsuppdrag...

i det avseendet så är en fjällvandning i en vecka där man måste ha med sig 'allt' mer utmanande viktmässigt än många militära operationer när det gäller matförsörjning...

Det är jag som importerar Heatermeals till Skandinavien så jag tänkte passa på att besvara ditt inlägg lite.
Matens vikt är 300g och totalvikt ca 330g varav 13 g är aktivt material i själva värmaren, helt korrekt. Vad gäller sopberget så är all mat förpackad och de extra sopor Heatermeals ger är 13g värmare och den lilla plastförpackningen som innehåller saltvatten. I gengäld eldar du ingen fossiltbränsle eller sprit, vilket kanske är motsvarande 13g? Givetvis är alla sopor ett problem och allt onödigt förpackningsmaterial kommer ses över i nästa civila upplaga av produkten.
Temperaturen på själva maten ska bli 60gr över utetemperatur, alltså betydligt varmare än 38 gr. Tiden 4 minuter kanske gäller vid varmt väder dvs över 15 gr utomhus men man låter maten ligga kvar i värmepåsen längre tid bara för att få upp temperaturen på maten. Har själv testat i minus 28gr och maten tinade och blev åtminstone ljummen dvs tillräckligt för att känna att man får varm mat, men nu pratar vi ytterligheter vad gäller utomhustemperatur.
Du har helt rätt att man bär på vatten men i gengäld behöver man inte bära på ett kök om man inte vill. Det är just enkelheten och snabbheten som är finessen med Heatermeals. Ditt exempel med en vecka i fjällen är helt korrekt, det är inte det som Heatermeals är till för, dock passar det bra att ha med någon i ryggsäcken för toppbestigning, klättring osv.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg