Jag fortsätter på denna tråd, trots att den inte är aktiv.
Nu då jag börjat paddla igen har tanken på att komplettera med en snabbare kajak slagit mig. Mina lokala vatten för kvällsrundor är tämligen tråkiga och fart kunde kanske ge mera mening åt dom. Min pansarkajak (Prijon Kodiak) är annars ypperlig, men inte värst snabb. En 20 km runda runt en ö tog för en stund sedan 2,5 h, vilket ger en medelhastighet på 8 km/h. I vindstilla kunde det kanske gå lite snabbare, men jag tror nog att en helt annan kajaktyp behövs om det ska gå märkbart snabbare.
Point65 XP 18 ser på papperet mycket intressant ut och utseendet är också tufft (har aldrig tyckt om den brittiska kajakestetiken, utan tycker VKV är snyggare). Under en familjesemester i Stockholm var jag in till Point65 i Pampas Marina och provsatt en XP 18. Tyvärr blev jag inte helt övertygad. Pedalerna var i stort sett av samma typ som i min Prijon Kodiak, då det egentligen borde vara rejälare grejor för att kunna trycka på ordentligt med benen. Mina långa ben (är 192 cm) hade heller inte överdrivet mycket plats och med benen utmed sidorna tog vingarna i nästan mitt på låren, dvs på helt fel ställe.
En Commander Type S vore intressant att prova, då den enligt uppgift också ska passa fullväxta personer. Det finns säkert också andra alternativ, men det är inte lätt att fixa provpaddling eller ens se kajakerna i verkligheten. En B&W Flash motionskajak är följande jag ska försöka kolla upp, även om det är sannolikt att den är för liten.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
Hej,
Jag har en Commander type-S och bor i Oxelösund. Har du vägarna åt det här hållet så hör av dig så kanske vi kan ordna en provtur.