Någon som känner till denna ryggsäck?

Ok tack för tipsen, det lutar åt att jag ska testa en sån här rygga anledningen till att jag inte kan testa är förstås att de inte går att testa dessa i närheten av mig.

antingen denna:

http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duf...L/Rucksack-MMB-Commando-long-flecktarn-p.html

eller denna:

http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duffles/Backpacks-up-to-60L/Backpack-Commando-black-p.html har tyvärr ingen vikt på denna. men är ju färre liter så borde ju inte vara tyngre än den innan :) Rör sig om ett bra pris så kan vara värt att testa om inte annat duger den ju till dagsturer och träning hehe är ju dessutom ganska ny på området vandrig så känns dumt att slänga ut 2500-3000:- på en ryggsäck direkt bättre att satsa lite mer på kängor då tänker jag.

någon som har nått att säga om valet mellan dessa två? mycket svårt att se skillnader hehe

Det är en kopia på Berghaus Vulcan som var otroligt populära på 90-talet. Jag har själv storebror (heter då Mountain Patrol) till den första ryggsäcken det pratades om som då är på 80-20 liter (sidorfickorna går att plocka bort). Jag tycker den är bekväm att bära, stryktålig och bekvämt med inbyggt regnskydd. Bra på alla sätt utom vikten som ligger på 2150+650 gram för 100-liters varianten.

Ok tack för tipsen, det lutar åt att jag ska testa en sån här rygga anledningen till att jag inte kan testa är förstås att de inte går att testa dessa i närheten av mig.

antingen denna:

http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duf...L/Rucksack-MMB-Commando-long-flecktarn-p.html

eller denna:

http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duffles/Backpacks-up-to-60L/Backpack-Commando-black-p.html har tyvärr ingen vikt på denna. men är ju färre liter så borde ju inte vara tyngre än den innan :) Rör sig om ett bra pris så kan vara värt att testa om inte annat duger den ju till dagsturer och träning hehe är ju dessutom ganska ny på området vandrig så känns dumt att slänga ut 2500-3000:- på en ryggsäck direkt bättre att satsa lite mer på kängor då tänker jag.

någon som har nått att säga om valet mellan dessa två? mycket svårt att se skillnader hehe

Vad jag kan se finns det ingen al-skena eller dyl som styvar upp ryggen. Utan något som kan överföra krafterna från höftbältet hade jag inte köpt den om jag ska bära mer än 10kg. Ryggan som Moronträ lade in en bild har Al-skenor.

Min gissning är att du kan hitta en motsvarande rygga på rusta, biltema eller jula till samma pris, med den skillnaden att du kan klämma på den innan köp.

Rekorderliga ryggsäckar

i stabil väv brukar väga mellan 2,5-3,5 kg.
Vill du bära på det och det passar din rygg är det ju din sak. Vi andra har oftast vid den vikten fått med boendet och köket i ryggsäcken.......
Men priset är onekligen lågt....
//J

som riktmärke

brukar jag ange min Karrimor Condor som vägde 2.1 kg och rymde 80 liter. Den hade blixtlås i sidorna för att komprimera till 65, vidare ett mellangolv och en lucka med blixtlås nedtill.
Jag tycker det säger det mesta om vad som är möjligt när man går ned till volymer nedåt 65-70 liter. En 65-literssäck med bra ryggplatta/ram och bra bälte ska inte behöva väga mer än 1.5 kg. North Face Prophet väger numera 1.6. Min Acrux utan topplock väger väl 1.65 och det är de rymligaste 65 liter jag sett.

Den här är en kopia av en ryggsäck som kostar runt 2500kr.
Alltså tror jag att den är bättre än en som kostar ännu mindre på Jula eller Biltema. Kopian av Berghaus har varit upp till diskution tidigare och jag har för mig att jag har läst en recension, men jag kan inte hitta den. Vad jag kan minnas är det spännena folk klagat på.

/Ulf

Den här är en kopia av en ryggsäck som kostar runt 2500kr.
Alltså tror jag att den är bättre än en som kostar ännu mindre på Jula eller Biltema. Kopian av Berghaus har varit upp till diskution tidigare och jag har för mig att jag har läst en recension, men jag kan inte hitta den. Vad jag kan minnas är det spännena folk klagat på.

/Ulf

Det verkar vara en viss förvirring i denna tråd angående vilken rygga som diskuteras

Speedy länkar till denna rygga
http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duff...o-black-p.html
vilken jag enligt mitt tidigare inlägg tycker ser ganska kass ut. Det ser ut som ryggdelen endast är stoppad och inte innehåller nån uppstyvande inre ram. Jag har sett bättre ryggor på rusta. Om inte är det åtminstone betydligt lättare att bedömma vad en rygga går för om man kan se den live.

Moronträ länkar till denna rygga
http://www.asmc.de/en/Backpacks-Duffles/Backpacks-up-to-100L/Backpack-Ranger-black-p.html
vilken verkar ha ett vettigare bärsystem.

Vilken rygga avser du i ditt inlägg?

Ryggsidan ser extremt platt ut. Om du känner längs din rygg märker du att du har:

1) en ryggrad
2) en massa muskler (förhoppningsvis iaf)

Detta gör att ryggsäcken kan komma att sitta något obekvämt under tyngre bördor och/eller längre förflyttningar till fots. Det är ju ditt val men jag hade tagit något som är något mer ergonomiskt. Men inte för ergonomiskt, friluftsliv handlar trots allt om ett långt utdraget lidande.

Jag tycker den ryggsäcken ser ut som en billig kinesisk lågkvalitetsryggsäck gjord för tyska militärmuppar. Den visar inget tecken på att vara någon utdelad persedel och inte heller är märket känt. Jag tror du kan hitta ryggäsckar i samma pris- och kvalitetssegment på clas ohlson. Midjebältet ser misstänkt sladdrigt ut.

Och sen går det emot min personliga smak att bära kamoflauge. Men det kanske du gillar, vad vet jag.

Håll ett öga på ebay och Tradera. Jag plockade upp en begagnad Berghaus Vulcan för 600 spänn. Strippade den på allt utom bärsystem och säck, och fick en 80-liters rygga med bärsystem som klarar vad den rymmer och som väger under 2 kg. Svårslaget.

Raskesven

lutar åt att det blir en lundhags troja 60 L då jag har fått ett bra pris på den.

Tänkte på det hur många ryggsäckar brukar butikerna ha i lager? när jag var och kikade i stadens friluftsbutik hade de inte mer än 4-5 vettiga säckar och de flesta jättedyra hehe

svårt att hitta någon som sitter bra då känner jag. Är ryggsäckar väldigt individuella eller är det möjligt att beställa över nätet med gott resultat?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
Urwaldjaeger Någon Paracord-slöjdare här? Utrustning allmänt 10
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
PK Neelix Någon som provat MOSQUITO-CLICK??? Utrustning allmänt 3
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
mnorrback Någon som handlat från Outdoordimension? Utrustning allmänt 3
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
Öhrn Någon som vet? Utrustning allmänt 5
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
CrossM Salewa, någon? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0
flooke vad känner ni om denna kamera? Utrustning allmänt 9
Jazzy Alternativ till plastpåsar. Utrustning allmänt 9
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg