Någon som har testat denna torrdräkt Reed?

Inläckage vid paddling har jag inte märkt av, och jag har framförallt tidigare paddlat rätt blött. (Numera har jag nog flyttat ihop händerna en aning.)

Storlekar?

Har ni beställt måttbeställda "torrdräkter" enligt måttformuläret?
Skall man lägga på någon cm vid måtten, eller tar de automatiskt hänsyn till detta vid tillverkningen?
Vill ju inte få en för tajt dräkt.

Utnyttja möjligheten att få skräddarsytt.

Jag tyckte att en standardjacka skulle passa fint, men den satt väldigt tajt runt halsen. Vid kontakt erbjöds jag fri retur och ny jacka med bättre mått. Jag anpassade då jackan med lite längre armar också, vilket gjort att den passar perfekt. Skicka hellre med för många mått än för få!

Livförsäkring?

Mezzner, Reed:s dräkt och jacka är tillverkade i ett tunnt material, ja inte ens en mm tjockt, insidan är belagd med microfleece, låter inte som att det skulle isolera mot vinterkallt vatten, du skriver "Livförsäkring".

Har du någon uppfattning/erfarenhet av hur mycket kläder som behövs under denna Reedsdräkt/jacka för att dräkten ska fungera som din tänkta livförsäkring och under hur lång tid har du uppskattningsvis tänkt dig kunna bada?

Re: Livförsäkring?

laten; sa:
Mezzner, Reed:s dräkt och jacka är tillverkade i ett tunnt material, ja inte ens en mm tjockt, insidan är belagd med microfleece, låter inte som att det skulle isolera mot vinterkallt vatten, du skriver "Livförsäkring".

Har du någon uppfattning/erfarenhet av hur mycket kläder som behövs under denna Reedsdräkt/jacka för att dräkten ska fungera som din tänkta livförsäkring och under hur lång tid har du uppskattningsvis tänkt dig kunna bada?

Jo, jag är förstås medveten om hur min jacka ser ut. Insidans beläggning är nog snarast en komfortdetalj som gör att materialet inte känns plastigt. Det kan nog inte kallas microfleece det som finns på insidan, det är mycket tunt.

För all del bidrar ju det faktum att ytan inte kletar fast eller ligger helt emot huden en hel del, jag vågar mig inte på en uppskattning av något slags k-värde. Innanför jackan har jag vintertid en superunderställströja och en (tunn) microfleecetröja. Den senare gör att man känner sig torr och materialet andingsfunktion får s a s en sportslig chans.
Med den luft som finns mellan lagren, och i lagren är dock skillnaden oerhörd vågar jag påstå, jämfört med om man får in vatten mot kroppen. Cirkulerande vatten rent av, vore förstås värst.

Jag har ju tajta byxor i samma material, där har jag vintertid nån form av syntetlångkalsingar innaför.

Jag har plurrat så att vatten delvis tagit sig in i dessa. Skulle dock tro att vattnet då fortfarande kanske var 6-8 grader. Det kändes hyfsat komfortabelt. Jag paddlade vidare utan att byta om och blev inte överhuvudtaget kall.

Min gissning är att hela stället, men vinterunderkäderna ger mig goda möjligheter att ta mig upp i kajaken igen, och i det läget tror jag inte att jag kommer att vara farligt nerkyld, särskilt om jag kan länsa kajaken någorlunda omedelbart.

Jag undviker dock långa överfarter under värsta vintern. Exempelvis i påskas då isen låg som längst ut så paddlade jag kring Landsort (Öja) och mellan öarna innanför Askö. Jag korsade fjärdarna där det var som närmast och inser att de hundratals meter det ändå kan handla om tar lång tid att simma. Vid ett sånt tillfälle tror jag att det finns möjligheter att (med assistans) klara sig i land, utan att komma upp i kajaken, men eftersom jag under såna föhållanden ALDRIG paddlare solo, så talar mycket för att man tar sig upp i kajaken igen.
Jag paddlar då med min XP, och då krävs någon form av missöde för en plurrning, jag kan väl säga att dagens SKM kändes fullkomligt tryggt även på Lilla värtan. Under sådana vågiga förhållande skulle jag dock troligen inte göra några överfarter alls i riktigt vintervatten. Eftersom jag dock inser att man kan klanta sig rejält, paddelbladen kan lossna från skaftet osv osv, så anser jag dock att det finns en risk för plurrning även på blankt vatten vintertid som man inte kan bortse ifrån. Men med min dräkt, sällskap och en del andra hänsyn, känner jag mig mycket trygg.
[Ändrat av Mezzner 2005-08-27 kl 20:41]

Reeds kanske

Tack för svaret Mezzner, har funderat över att skaffa just denna dräkt så därför min fråga.
Jag har varit i kontakt med Escape i G-borg som säljer Reeddräkten och ställt samma fråga till dem om "hur mycket kläder behövs inunder."
De säger sig ha prövat dräkten under bistra förhållanden men kan inte rekomendera den som en livförsäkring vid badning i vinterkallt vatten, så ta det försiktigt vilket jag förstått att du gör.

Precis som du säger är väl "underkläderna" nyckeln till vad man klarar. Det är väl inte så många torrdräkter som utgör nån egentlig isolering i sig. Därvidlag tror jag val av torrdräkt har rätt liten betydelse.

Vad som har betydelse vore möjligen andningsförmågan, dvs om materialet andas bra, kan man vara varmare klädd i kyligt väder - utan att bli alltför fuktig inifrån. Problemet är bara att om man klär på sig ordentligt så andas inte ens en bomullsjacka nog för att man inte ska bli svettig.

Speciellt inte om man har flytväst och kapell på sej. Det tar ju fullständigt bort alla andningsegenskaper som plagget har på överkroppen i alla fall (utom på armarna)

// Kristoffer

men reeds grejeor andas väl inte alls eller?

Den som inte är försiktig vid vinterpaddling är inte frisk.

Jag skulle nog säga att den stora boven vid förlust av andningsmöjligheter och överhettning är kapellet. för kapellet förhindrar kylningen på benen överklroppen utsätts ju för mycket kylande påverkan.

tips
Genom att ha en tröja utan kropp kommer man att minska problemen med att flytvästen värmer. Jag har alltid ett par extra armar på mig när jag paddlar med vindtät jacka och flytväst.

Jodå, materialet "andas". Jag tror inte de anger detta med nåt mätetal, utan bara som att det överhuvudtaget sker.

Min känsla är nog att det andas, men det behövs en microfleecetröja för att det ska finnas utrymme för ångbildningen. När jag paddlat på vintern har jag upplevt att man kan hålla sig hyfsat torr, men materialet är förstås inte torrt på insidan. Fast jag har ganska negativa erfarenheter av Gore Tex också.
Kapell och flytväst gör ju också att det är nästa omöjligt att hålla sig torr. Jag var blöt efter SKM med endast en tunn underställströja innanför flytvästen. Det var inte bara vattenstänk. Och nedanför kapellet var jag förstås klart fuktig. Sånt gör ju i och för sig inget så länge man genererar värme.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
todelod Någon som har testat Reval Eskimo? Paddling allmänt 1
Arneri Någon som har testat Epic Endurance 18? Paddling allmänt 5
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
storfiskarn? Någon som har testat? Paddling allmänt 0
ANDBEN Någon som har testat Paddling allmänt 0
Mattz Har någon testat Point 65 N? Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
C Elegans Har någon en Isfjord nära Stockholm? Paddling allmänt 6
Joakim Ambrosson Någon som har en reval expedition? Paddling allmänt 5
mattias_altin Någon som har kört Devizes to Westminster Canoe Race? Paddling allmänt 0
carl 2d i Stockholm. Har någon tips? Paddling allmänt 5
Mallaskralla Har någon provat Trapper enmanskajaker? Paddling allmänt 1
ian_gotthard Har någon Paddlingstips för åar/kanaler/småforsar? Paddling allmänt 4
gustafr har någon erfarenhet från silvas solcellsladdare? Paddling allmänt 4
Någon som har erfarenhet av... Paddling allmänt 0
1145 Har någon provat vituddens Paddling allmänt 3
nikesorn Någon som har erfarenhet av Point65 K1 S Paddling allmänt 2
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
mattiasbacklund Aquilo Core någon? Paddling allmänt 6
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg