Min erfarenhet är att även vid svala sommarnätter i kombination med vind kan det vara ganska skönt att kunna reglera vetilationen i innertältet för att undvika drag. Yttertältet vill man ju gärna ha väl ventilerat för att torka prylar och undvika kondens, samtidigt är det inte skönt att ligga i drag oavsett hur varm sovsäck man har.
En annan aspekt är risk för kondensdroppar rakt ner i innertältet och på sovsäckarna. Vid kyliga och vindstilla nätter är det svårt att undvika kondens på innertältets insida, och ett innertält i myggnät stoppar inte ev kondensdroppar att regna rakt ner i innertältet (ett innertält av tyg erbjuder ett betydligt effektivare skydd).
Jag håller med dig om att designen är trevlig, och med ett riktigt innertält hade tältet blivit mer tilltalande även användningsmässigt i vårt klimat. Genom att göra ett innertält i mesh har Fjällräven sparat lite vikt på tältet vilket jag tror marknadsförarna eftersträvat, men samtidigt begränsat tältets användsområde i vårt klimat. 130cm i liggbredd ger bra med utrymme för två personer, men de ganska lutade långsidorna i innertältet tror jag stjäl ganska mycket effektiv bredd jämfört med ett tält med mer raka sidor i innertältet.