Dammar av den här gamla tråden då jag på senare åt beställt en del grejer från Aliexpress och varit nöjd med det jag fått.
Jag har kollat runt på tälten på Aliexpress och väldigt många av tälten är varianten där man sätter upp innertältet först, vilket jag tycker är lite opraktiskt (eftersom jag främst lär använda det vår och höst och inte sommar).
Jag hittade ett tält som kallas
Enran (verkar vara ett plagiat av Akto, inte Enan som man skulle kunna tro, i alla fall om man jämför måtten).
Jag är ju inte ute efter att stormsäkert tält utan ett lätt och praktiskt tält, så även om det inte håller HB-kvalitet så verkar det ju rätt prisvärt ändå (framförallt med tanke på vikten, 1080 g). Kostar 2700 ungefär.
Det här är å andra sidan både lättare (1 kg för 1-manna, 1,2 för 2-manna, dock utan markspik vad jag förstår) och billigare (kostar 1800), men jag vet inte om man kan sätta upp det i regn utan att innertältet bli blött... Med tanke på att kanalerna är utvändiga så verkar det ju dock sannolikt.
(Vet inte hur länge länkarna fungerar, såg i gamla trådar om Aliexpress att många länkar inte fungerade längre.)