Någon som använt McKinley Enduro Light 2?

Ventilation under yttertältduken med en grenklyka i vindriktningen och en i läriktningen brukar räcka länge för billig peng och minimalt arbete.

kollade med polare

han och flickvännen körde med detta tält förra sommaren.
Enl. honom fick de plats båda i tältet med packning! Kondens i den lilla/låga änden.
Nackdel- att få duken riktigt bra spännd va svårt.

Överlag är han nöjd med det tältet.

Förhållanden: Varma nätter, kallare nätter, åsk-oväder. Inte fjällcamp men däremot ute i skärgården (utsatt läge).

Funkar nog aldeles utmärkt på svenskt kalfjäll. (jag tycker väl att vikten e lite hög för storleken, men priset kan ju va ok)

BZ/

Senast ändrad:
Ventilation under yttertältduken med en grenklyka i vindriktningen och en i läriktningen brukar räcka länge för billig peng och minimalt arbete.

Nu hade du nog lite otur :)

Svârt att lyfta ytterväven pâ enkeldukstält modell jättekondom.
Men för oss som har skittunga o klumpiga dubbelväggiga tält är det en perfekt lösning.

Men är inte prissättningen på detta tält hos intersport i sverige anmärkningsvärd!? 1700kr mot ca 900kr i tyskland visserligen kanske vi har några kronor mer i moms men ändå!! Minst 700kr i överpris gentemot det tyska priset.

Med det oligopol som finns i Sverige med Fenix Outdoor i spetsen styr mer eller mindre hela marknaden ,både distribution och återförsäljarledet, av "kvalitetsmärken" med efterföljande prisbild gör ju att Stadium och Intersport kan trycka upp "budgetmärken" till lika absurda priser.

Jag köpte själv ett McKinley tält från England för 1000kr som Intersport ville ha 3000kr för här.

Vi borde prata mer om detta här på utsidan, den skeva konkurrensbilden på Svenska marknaden. Vi skulle behöva ha hit en Globetrotter eller nått för att sätta press. Nu läste jag att xxl.no skulle ev. etablera sig i Sverige. Vi får väl se vad norrmännen kan ställa till med.

McKinley Enduro Light 2

Vi gick Fjällräven classic, min dotter och jag. Vi chansade på detta tält trots att vi nog visste att det
inte var vad vi borde välja. Jag ska ha det i år igen, men då ensam. Det är trångt för två. Just ingen plats för packning och regnpelare 3000 m är nog inte tillräckligt bra. Dock. För en sådan här tur funkade det. Lätt att bära och sätta upp. Men komfort - icke. Vid Tjätka var det 0 grader och vi frös. Det blev också kondens. Ändå är jag inte missnöjd då jag vill vara så lättpackad som möjligt. Vi gick en natt för vi kunde inte tänka oss att trängas i tältet en natt till. Jag har gått i Sarek två veckor och skulle inte ta detta tält på en sådan tur.
Lisbeth

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg