Någon Paracord-slöjdare här?

Hej,

Jag skulle vilja få tag på ett par bra handremmar (lanyards) knutna av Paracord (fallskärmslina 550) till två överlevnadsknivar. Jag söker den typ av längre lanyard som kallas för "tactical" och som har plats för hand eller tumme då man griper om knivskaftet med handremmen runt handen. Jag har hittat ett fåtal i USA men det finns ingen som knyter dessa just nu. Bifogar en bild på den typ det gäller med frågan om det finns någon paracordist här på Utsidan som skulle vilja göra 2 st åt mig?
Den vänstra änden fästs i kniven och både den tjockare fyrkantiga delen samt knutarna glider på de två banden.
Längden bör vara ca 30 - 35 cm. Möjligen t o m 40.
Till mina knivar skulle färgerna svart och olivgrönt i kombination passa bra.
Tacksam för kontakt.
 

Bilagor

  • Exempelbild.jpg
    Exempelbild.jpg
    12.3 KB · Visningar: 909
Det där ser ut som standard-knopar alltihopa, en bunta med snören, tre kvällar och Youtube så fixar du det lätt själv. Jag har ingen koll på någon som knyter mot betalning....

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
Håller med föregående inläggare. Standardknopar.

Dock är det trots allt svårt att hjälpa OP eftersom det viktigaste faktorn är handstorleken. Utan att kunna mäta ut omkretsen IRL så är det i princip omöjligt att pricka rätt när det gäller storleken på öglan.

En sak till. Hela riggen ser ut att vara onödigt överarbetad. Tro mig, du kommer att tröttna fort!! Håll det så minimalistiskt som möjligt. Här är min fånglina baserad på min handstorlek och teknik (tummen in i öglan och sedan ett varv runt handen):
 

Bilagor

  • Min Järnia morakniv med fånglina.jpg
    Min Järnia morakniv med fånglina.jpg
    31 KB · Visningar: 966
  • Min Järnia morakniv med fånglina, 2.jpg
    Min Järnia morakniv med fånglina, 2.jpg
    30.4 KB · Visningar: 979
  • Min Frosts-Järnia morakniv.jpg
    Min Frosts-Järnia morakniv.jpg
    31.5 KB · Visningar: 901
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 868
Jo, ni har nog rätt i detta och det blir att att knyppla själv då.
En fråga då jag ändå har er på tråden:
När jag kollar in dessa lanyards gjorda i USA ser jag att de verkar använda en annan typ av Paracord än den "vanliga" jag känner till.
Ser plattare ut och lite klenare liksom. Inte riktigt som vanlig 550 standard.
Jag undrar om de dessutom kokar tråden för att få den mjukare?
 
1, När jag kollar in dessa lanyards gjorda i USA ser jag att de verkar använda en annan typ av Paracord än den "vanliga" jag känner till.
Ser plattare ut och lite klenare liksom. Inte riktigt som vanlig 550 standard.

2. Jag undrar om de dessutom kokar tråden för att få den mjukare?
1. Det finns många olika typer av paracord, både de som är godkända av amerikanska armén och som oftast består av 7 strängar och de som är framtagna för resten av befolkningen. I många av dessa är det inga trådar utan en fluffig massa.

Det finns dessutom olika tjocklekar som kan heta micro, mini, nano osv.

https://www.lamnia.com/sv/sok/?s=paracord&page=12

2. Man kokar linan för att den skall krympa. Det gör man antingen före eller efter aptering beroende på vilket resultat man vill uppnå. T ex kan man blöta ned endast knuten som då blir starkare eller så kan man förkrympa hela linan så att den inte krymper när man väl satt fast den.

Har man däremot apterat linan och märker att den sitter löst så kan man krympa den lite med hjälp av kokande vatten så att den stramas åt. 10-15 sekunder brukar räcka.

~Paul~
 
Man kan dra ut några av de inre trådarna för att få det hela mer lättarbetat. Till vissa projekt bör man ta ut alla.
 
Till handledssnöre och hängsnöre runt halsen räcker i de allra flesta fall en bit persienlina. Även snören väger och vill man få ner volym och vikt bör det gälla allt.

Precis som dePaul tycker jag att TS förslagsbild är onödigt överarbetat och ser dessutom både fyllande och tung ut.

Slagna reparbeten, s k sjömansarbeten hade alla en funktion.

Nonsensarbeten vare sig på det minsta eller största brukar lämna det praktiska och funktionella tidigt.

Men alla gillar givetvis inte KISS.

go tur
 
Till handledssnöre och hängsnöre runt halsen räcker i de allra flesta fall en bit persienlina. Även snören väger och vill man få ner volym och vikt bör det gälla allt.

Vad blir viktskillnaden per meter? Jag har tyvärr ingen våg som är så exakt att jag kan kolla själv.

Slagna reparbeten, s k sjömansarbeten hade alla en funktion.

Nonsensarbeten vare sig på det minsta eller största brukar lämna det praktiska och funktionella tidigt.

Jag skulle snarare säga tvärt om dvs sjömansarbeten var för att visa upp vad man själv eller besättningen kunde skapa för intrikata knopar.
 
Viktskillnaden är 1:6,6 per meter för 550 paracord mot persiennsnöre.

Betvivlar inte att reparbeten är för att visa upp hantverksfärdighet men själv vill jag inte bära det annat än som present till någon förtjänstfull.

Envar får givetvis göra sina egna val. Persiennsnöre finns även i rött.
 
Kan vara helt ute och cykla nu men om det bara är funktionen Du söker med fånglinor så känns de på bilden både klumpiga och onödigt grova, dekorativa visst men inget jag skulle använda och jag använder fånglinor på div saker ofta.

Varför jo jag jobbar ofta vid eller över vatten och har tappat X antal saker i sjön som aldrig gått att få upp igen så sedan många år kör jag med fånglinor på alla verktyg som knivar, mejslar, tänger mm som används på ställen där jag kan tappa dem och jag kör alltid med en tunn lina liknande persiensnöre men lite grövre och färgad.

Konstruktionen är enklast tänkbara väldigt lik den ovan på röda knivskaftet, bara knopar fast ena änden i verktyget och så en ögla i den andra som passar för min handstorlek samt anpassa längden efter storlek på verktyg sedan bara trä på öglan över handen och greppa verktyget och köra på.

Men som sagt kan ha fattat något fel men det visar sig.

Vad gäller sjömansarbeten så är de ofta iaf från början ett sätt att utsmycka de saker som används ombord samtidigt som det är ett bra tidsfördriv på långa seglatser.
Senare har det blivit mera konsthantverk och kommersialiserat men ursprunget var ett annat enligt de gamla sjömän, lotsar och andra sjöbjörnar jag känner som håller på med sådant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Sentient6 Stavar, stavar, stavar - finns det någon universallösning? Utrustning allmänt 18
Johan123 Någon som beställt varor från Norge och vet hur det fungerar med moms? Utrustning allmänt 14
KFOR Någon som kan hjälpa mig? Utrustning allmänt 2
disgruntled Någon som kan säga något om Altra Lone Peak? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
greenfish Någon som vill skicka 5m hilleberg 2mm tältlina rödvit Utrustning allmänt 2
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
gunnarblomquist Bark River Bravo 1 vs Fällkniven någon ? Utrustning allmänt 20
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
noboundaries Kailash Scarpa GTX, någon? Utrustning allmänt 0
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
Housekeepah Någon som testat lifesaver bottle? Utrustning allmänt 4
speedy Någon som känner till denna ryggsäck? Utrustning allmänt 22
helper Petzel myo xp nya pannlampan någon som vet om den finns i Sverige än? Utrustning allmänt 4
norling Någon som minns? Utrustning allmänt 37
Skipper_ Kan någon identifiera den här kniven, eller tipsa om en liknande Utrustning allmänt 2
mikeon Leatherman E302 - någon som testat? Utrustning allmänt 1
PK Neelix Någon som provat MOSQUITO-CLICK??? Utrustning allmänt 3
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
mnorrback Någon som handlat från Outdoordimension? Utrustning allmänt 3
Sandra E Har någon sett mitt rep? Utrustning allmänt 0
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1
Öhrn Någon som vet? Utrustning allmänt 5
Fredrik_Sand Någon som har testat? Utrustning allmänt 0
CrossM Salewa, någon? Utrustning allmänt 1
Marcand Salomon RaidRace - Någon som vet nåt om dem? Utrustning allmänt 0
Marcand Någon som vet nåt om Polars pulsklocka s710? Utrustning allmänt 0
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
avslutmedlemskap0904 Paracord Utrustning allmänt 3
andersmossing Biltema paracord Utrustning allmänt 20
pernissila Bankline(vad är det?) vs paracord Utrustning allmänt 12
Raud Paracord: lista användningsområden! Utrustning allmänt 8
bensson Dynex-75 vs. Paracord Utrustning allmänt 15

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg