Yvonne & Björn: Stort tack för er information! Utifrån terrängens beskaffenhet och ledens gleshet i besökarantal (samt att väder är svårplanerat); Skulle ni ur ett säkerhetsperspektiv ”avråda” från att gå här ensam, och illa kvickt börja leta resesällskap (alternativt annan rutt)? Tänker då främst på de blockigare eller brantare kilometrarna före Caihnavaggehytta.
Jag har kontaktat turistinformationen i Narvik om en DNT-nyckel. Kan vara skönt att ha som ”försäkring” fall i fall att det råder ihållande skitväder.
Thure: Hunddalen till Katerat skall jag ta och kolla upp lite mer om. Hur är vadet precis före man kommer ut på vägen? Är det ytterligare vad dess förr innan? Lättgånget/svårgånget, risker osv.
Ett minus, som jag ser det, med denna sträckning, är att man då saknar provianteringsmöjligheter under 9-10 dagar. Går man via Unna Allaka kan man shoppa lite choklad (hoppas jag) och ev ytterligare mat.
Christoffer: Min förra vandring innehöll sträckningen från Hukejaure – Sälka – Nallo – Tjäktja. Jag vet inte vad man missar om man går från till Nallo från Alesjaure via Visatas. Men att gå från Nallo över mot Tjäktja tycker jag var magnifikt! – men vad i fjällen är inte vackert med knallblå himmel?!?
Mitt profilfoto är förresten från denna övergång.
Någon som vill resesällskapa? Start i Ritsem, målgång i Katerat, Katterjokk eller möjligen Abisko.