• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Näring för hjärnan

Jag har en allmän fundering kring bra mat för hjärnan. På nätet hittar jag en hel del om omega3, blåbär, spenat osv. Allt är bra, men det förutsätter ett längre upplägg.

Förutsatt att jag vill få min hjärna att högprestera, öka koncentrationen under en kortare begränsad tid, t.ex. under en viktig schackmatch, hur ska jag äta? Kan ett intag av snabba kolhydrater (läs godis) vara bra för denna begränsade tid (att insulinnivåerna dalar efteråt spelar ingen roll)? Finns det någon annan mat/föda som ger momentan effekt på hjärnan, dvs. fokus och koncentration?
Koffein?

Vad bör man absolut undvika att äta inför en schackmatch?

Mvh /Joel
 
Plocksallad tycker jag ger en koncentrationsturboost sen finns det nåt kostillskott som heter 5-HTP som ger ett seretoninpåslag, samma ämne som i bananer men kroppen tar bara upp 3% av tryptofanet då med bananer. Med 5-HTP tar nog kroppen upp 80%. Tror dock att lälemedelsverket har klassat det som läkemedel från årskiftet som var.

Annars verkar det som att det egentligen som att det egentligen är dopamin och noradrenalin du är ute efter. Kolla länken nedan så hittar du säkert nåt.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273
 
Plocksallad tycker jag ger en koncentrationsturboost sen finns det nåt kostillskott som heter 5-HTP som ger ett seretoninpåslag, samma ämne som i bananer men kroppen tar bara upp 3% av tryptofanet då med bananer. Med 5-HTP tar nog kroppen upp 80%. Tror dock att lälemedelsverket har klassat det som läkemedel från årskiftet som var.

Annars verkar det som att det egentligen som att det egentligen är dopamin och noradrenalin du är ute efter. Kolla länken nedan så hittar du säkert nåt.

http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?tem=3&art=273

Tack för länken! Det var ungefär sådan info som jag var ute efter. Det blir väl till att äta sallad och proteinrik mat. :)

Mvh /Joel