När vandra i Sarek?

Jag planerar min första tur till Sarek till Sommaren, men har inte klart för mig när man kan ge sig ut. Vill undvika snölossning och mygg. Gärna så tidigt som möjligt, utan att behöva skidor.
Tacksam för erfarenheter.
Henrik

Fjällvandra

Ju senare på sommaren desto bättre har jag förstått.. Se fjällrävens hemsida, häng medpå den tävlingen och vandra, verkar uppskattad

anders

Det tidigaste jag påbörjat en sommarvandring i Sarek är den 29 juni. Jag vandrade från Änonjalme via Skarja och Pastavagge till Saltoluokta.
Jag hade trott att detta skulle innebära snöbryggor över de flesta vad, men ack vad jag bedrog mig. I Pastavagge slapp vi vad, men den övriga sträckan medförde faktiskt fler vad än vanligt - dock inga större svårigheter.
Största vinsten: Inte en mygga förrän vi kom fram till Salto!

HåkanF

PS Annars rekommenderar jag den här vandringen:
http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/972.htm
DS

Sarek efter Midsommar

Från Midsommar och framåt har jag vandrat i norra Lapplandsfjällen sex gånger, varav två gånger i Sarek, och det har oftast varit övervägande soligt väder. Det brukar vara markant mer snö än i juli, fler fåglar, mindre nederbörd, inte alltid så mycket färre myggor, och ofta mer vatten i jåkkarna, vilket just i Sarek är en klar nackdel. En gång gav vi oss av före Midsommar, men då var snösmältningen på högre höjd ett klart hinder, och det går inte att komma ifrån att det mesta är enklare i slutet av sommaren. Fast det är nåt speciellt med den plötsliga ankomsten av sommar i fjällen, med en intensiv grönska och biologisk aktivitet, som jag ändå älskar!

Olika varje år

Hej!

Att vandra så tidigt som möjligt men undvika snö....

Ja, det är ett krux. Jag håller med några av de övriga här om att tiden kring midsommar är väldigt speciell. Men då får man räkna med en del snö och en del vatten. Men också ett intensivt fågelliv, ny grönska, ljusa nätter och inga mygg!

Jag har gått i Riksgränsenfjällen vid midsommar, utan en snöfläck. Eller Kebne - Vakkotavare med bara lite snöslask den sista dagsetappen, för övrigt sol och rätt torrt.
2004 gick jag också från Staloluokta mot Sulitelma/Sårjås med start dagen före midsommarafton. Inga problem. Padjelanta var snöfritt under 850m-nivån. Däröver full vårvinter, dvs snötäckt, men fullt vandringsbart eftersom nätterna var kalla.

Så det är hela tiden en avvägningsfråga och en fråga om vinterns, eller rättare sagt vårens framfart. Och det kan man bara avgöra genom att följa snörapporter på SMHI.se, eller deras väderrapportering i radion.
http://www.smhi.se

Sarek är ju lite extra "känsligt" eftersom man är helt beroende av att komma över bäckar där, och där finns i stort sett inga broar. Ibland kanske inte ens den centrala Mikkabron har hunnit läggas ut kring midsommartid. Det måste man kolla upp innan man ger sig iväg.
http://www.fjallen.nu/aktuellt/default.asp

Trevlig planering!

//Bert

OM man i stället tänker tvärtom – det vill säga i andra halvan av augusti så är det både torrare och myggfritt.
Och goda chanser till fint väder.

bensson; sa:
Jag planerar min första tur till Sarek till Sommaren, men har inte klart för mig när man kan ge sig ut. Vill undvika snölossning och mygg. Gärna så tidigt som möjligt, utan att behöva skidor.
Tacksam för erfarenheter.
Henrik

Gick genom Sarek i öst-västlig riktning (Stalo-Salto) dagarna efter midsommar i somras. Trevlig tur och bra väder; dessutom lyckades vi träffa just det där fönstret mellan snön och myggen som du strävar efter. MEN: detta fönster är MYCKET kort. När vädret väl slog om från mulet och runt 0 till sol och åtskilliga plusgrader upplevde vi ca 48 myggfria timmar innan de små liven gjorde sig påminda.

Vill absolut inte av-reka veckan efter midsommar, men det där fönstret är inte på något sätt att lita på. Du kan få snö såväl som mygg som superfint väder.

Mina 5 cent. Lycka till!

Stefan

bensson; sa:
Tack för alla tips och råd. Det lutar kanske åt midsommar eller strax efter. Återkommer med funderingar.
H

En sak till bara: när du säger "midsommar" måste jag påpeka att du kommer få det svårt att ta dig till Sarek före eller i midsommarhelgen. Ingenting (tåg, båt, helikopter, etc) har börjat gå på sommartidtabell innan veckan efter midsommar. Har du gått om tid kan du förstås gå in, men det blir ju ett par extradagar, mer om det är vinterväder. Specialchartra helikopter går ju, men det är inte gratis.

Trevlig tur!

Stefan

Tidtabell varierar

StefanN; sa:
En sak till bara: när du säger "midsommar" måste jag påpeka att du kommer få det svårt att ta dig till Sarek före eller i midsommarhelgen. Ingenting (tåg, båt, helikopter, etc) har börjat gå på sommartidtabell innan veckan efter midsommar.
Stefan

Men det där varierar från år till år. Vi flög in från Kvikkjokk till Staloluokta dagen före midsommarafton, sommaren 2004.

Håll utkik t.ex. här: http://www.lapplandsflyg.se/scripts/tidtabell.php?page=kvikkjokk

//Bert

Tack för det på pekandet. Är naturligtvis intressant att kunna ta sig till platsen, innan vandringen börjar. Ett urbant problem...Tack

avslutad210712

Gäst
bensson; sa:
Tack för det på pekandet. Är naturligtvis intressant att kunna ta sig till platsen, innan vandringen börjar. Ett urbant problem...Tack

Vad är det för fel i att simma...... *L*

Annars borde väl bussen till Ritsem gå och man kan gå in i Sarek från Suorva-dammen.
[Ändrat av avslutad210712 2006-01-18 kl 15:14]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg