När luften går ur.

Av någon outgrundlig anledning har jag fått punka på mitt bakdäck ca 5 gånger på ungefär lika många veckor. Jag har använt cykeln några få gånger i veckan och den är inte utsatt för någon särskilt hård prövning alls. Framhjulet har inte punkat sedan jag köpte cykeln (ca 1.5 år sen) men bakhjulet löper amok.

Senaste gången jag lagade punkan så kände jag igenom insidan på däcket, fälgen och även ett skydd av gummi som ligger mellan slangen och fälgen. Ingenting var vasst eller spetsigt där och för säkerhets skull duschade jag alltihopa också.

För att vara på säkra sidan har jag använt nya slangar från Clas Ohlson varje gång. Slangarna kostar 29:- vilket gör att jag funderar lite över kvalitén på dem.

Någon som varit med om något liknande och har något tips? =)

Man skall alltid hålla reda på vart hålet sitter, så ser man om det går hål på samma ställe, då är det ändå något som sitter i däcket. Dessutom är det hopplöst att känna igenom hela däcket, det är mycket lättare om man vet vart på däcket som det gått hål.

Dubbdäck?

Dessa kan ställa till det när de börjar bli slitna se http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3325

Hur långt har däcket gått?

Dags att byta plats på fram och bakdäck? Det kan utöka livslängden. Framdäck slits betydligt långsammare än bakdäck.

Om man bara bromsar med bakhjulet sliter det också extra.

Krossten på cykelbanor kan orsaka många punkteringar.

Thure

Kan vara många orsaker

Märk däck, slang och fälg innan du kränger av däck och slang, dvs dra ett sträck på samma ställe.

Kolla sedan så det inte sitter något i däcket, om möjligt kräng det ut och in, kolla även efter hål i däcket. Kommer det in ett gruskorn äter det snabbt hål på slangen. Kolla om hålet i slangen sitter mot däck eller fälg. Är hålet på fälgsidan kan det vara fälgbandet som är dåligt. Byt till ett som tejpas fast i fälgen. Kolla även så inte fälgen är sprucken eller en nippel sticker för långt ut.

Mitt bästa råd är att byta till bra däck och slang.

Köpte ett par Continental TopContact med tillhörande slang, dessa har rullat flera hundra mil utan problem. OK, det kostade 1100 svenska pecetas men vad är det inte värt att slippa punka.

Stifflern

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg