När känner ni en viktminskning i ryggsäcken?

Jag känner en stor skillnad sista dagarna när maten gått åt under turen, man nästan flyger fram.
Kanske beror på att jag gärna har rejäl mat med mig, typ fläsk,"köttkokkor", kyckling, och färsk frukt.
Ja , jag vet det är svintung mat, det finns lättare, jag använder det på riktigt långa turer.
Det är väl viktminskning runt 2-3 kg man märker.
Se min matsida :http://skuggan.alhagensmainecoon.com/retailers.html
Är det inte så att de flesta märker av en viktminskning av maten under turen då den brukar väga rätt mycket, äta bör man annars....
peter

Imponerande!

Det beror på helheten. Från skor/kängor till ryggsäck/packning. När jag tyckte att det var omanlig med under 30kg behövdes 2 kilos lättnad, minst. Numera tycker jag mig känna hekton.....
/

Inte illa att kunna märka av hekton i packningen! Du menar alltså att du känner om du ätit chokladkakan eller inte?

Jag tror att det finns en absolut vikt man märker av. När jag gör lätta turer (ryggsäcksvikt ca 5 kg) känner jag inte några hekto lika lite som jag gör det vid 20 kg.
Åandrasidan skulle jag nog märka 2 kg ökning mer vid 5 än 20 kg....

Uffe

Jag känner en stor skillnad sista dagarna när maten gått åt under turen, man nästan flyger fram.

Maten gör absolut en stor skillnad, men att det går lättare i slutet av en tur kan också bero på att man kommit in i tempot, har vant sig. De första dagarna är slitsammast tycker jag, både pga maximal vikt och pga ovana.

Jag tror att jag känner om vattenflaskan är full eller tom, dvs drygt 500 gram. Kanske för att det är så medvetet när man fyller upp flaskan :) Placebo typ.

Har man gått från 20 år med ungefär "3 för 9" till ungefär "3 för 3" känner man skillnaden så fort man tar i ryggan. :)
Och ändå blir den skillnaden så oändligt mycket mindre om man har 5 eller 15 kilo övrig utrustning inkl mat i säcken...

Ja, alltså 6kg viktbesparing från 9-3kg är förstås massivt, men det maskeras rätt bra om man har tio kilo mat och ett par kilo kläder, fotoutrustning, fjällflora etc.

Eller ojdå, var jag sådär tråkig nu igen?

Poängen är att viktprocenten är det viktiga, inte antalet kilo. "Det hänger på pocenten" som vi brukar säga.

Det är väl duttandet med hekton som lett till flera kilon, förutom alla bra att ha grejor som man numera lätt klarar sig utan...
//J

Jag märker mest när jag har saker i ryggsäcken som jag eg inte vill ha, som någon annans bra att ha prylar (ex någons gummistövlar som inte fick plats i hennes ryggsäck). Om jag kan motivera de extra hekto-kilo som finns så märker jag de inte på samma sätt. Vill jag släpa på två burkar Bullens pilserkorv för att det är gott så är det okej.

...men nog märker jag när burkarna är borta, men innan så stör de inte mig. Men visst kan man störa sig på sina prylar om man vill ha liknande fast lättare.

Det är väl sinnesron man vill åt (iaf vill jag det). Är jag nöjd med min packning så är jag ju det...

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg