När går solen upp och ned?

Men när är det egentligen?

Men, när räknar man den minuten? Är det när det första strålarna bryter horisonten, eller när hela soldisken är över horisonten? Och nedgång, är det också samma sak eller tvärt om?
 
Men, när räknar man den minuten? Är det när det första strålarna bryter horisonten, eller när hela soldisken är över horisonten? Och nedgång, är det också samma sak eller tvärt om?

Wikipedia säger: Solen anses enligt svensk praxis (Den Svenska almanackan) ha gått upp när dess mittpunkt nått över horisonten. SMHI har definierat soluppgång som när solens rand syns över horisonten. Med denna definition är således dagarna längre.
 
Ursäkta OT-inlägget som inte helt svarar på ursprungsfrågan. TS har för 15 år sedan fått frågan besvarad.

GPS-klockor har funktionalitet för solens upp och nedgång Jag har t ex ställt in ett larm 10 min innan solnedgång i min Garmin Fenix 3. Man kan också ha fönster med soluppgång och solnedgång.

Även månens faser och uppgång/nedgång är intressant vid en del friluftsaktiviteter som inte låter sug fullbordas dagtid. https://apps.garmin.com/en-US/apps/91c09c18-b573-4d9a-81ac-df4bbe2298dc Enligt beskrivningen kan man mata in andra dagar för att få frågan besvarad.

Thure
20240809_093712.jpg
Screenshot_20240809_100922_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:
Jag brukar tänka att när det ljusnar, och alla lampor är släckta, så är det solen som är på väg upp. Och tvärtom 😄
 
I norr skiter vi i när solen går upp och ner eftersom den inte gör något av det under en stor del av sommaren.

Jävligt enkelt.

På precis samma sätt under vintern. Fast kanske liksom tvärtom.

Fasen så enkelt att vara Norrbottning.

"Norrbotten är INTE Norrland bara en del av det. Den bästa delen"
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg