När fötterna glider av

De senase 4-5 åren, en gång om året, har det hänt på min "landscykel" att båda fötterna glidit av. Hur och varför har jag aldrig lyckats komma på, tramporna har taggar runt om. Jag har haft cykeln i 19 år, och problemet är alltså nytt. Det kan hänga ihop med mitt åldrande, man blir ju kortare med åren. En konsekvens är att jag drar mig för att trampa hårt i motlut, det känns tryggare att växla ner lite mer och oftare än tidigare.

I ett fall har jag lyckats få fötterna tillbaka på tramporna -- det kräver viss koncenration, när fötterna ska träffa båda tramporna och samtidigt vrida dem 90 grader till horisontellt läge. Så jag bromsar långsamt till stillastående och går omkull, eftersom jag inte lyckas sätta fötterna i marken. När detta hänt på min nya "stadscykel" (som har svängd ram) har jag däremot lyckats med detta. Jag prövar nu att sänka sadeln en smula och ställa den mer vågrätt. Andra idéer?
 
Hur högt har du sadeln?

Jag kan sittandes på sadeln stå på tå på marken åtminstone på ena sidan i taget.

Är inte sadelhöjdsreglen att man ska ha lätt böjt knä i trampans nedre läge.

Vad har du får skor när du halkar av? Kan du ha lite mindre hala yttersulor på skorna som ger bättre grepp. Mjuk rejäl gummisula brukar greppa bra mot trampor enligt min erfarenhet.

Alternativet är att montera korgar att sticka in fötterna i eller SPD-pedaler och dito skor att sätta fast skor i trampa men då gäller det att träna in rörelsen att snabbt ta sig loss om man ramlar - annars gör det ont i knäna när man landar. Du pratar om balansproblem så jag rekommenderar nog att inte ha korger eller SPD med tanka på det.

/Patrik
 
Förr när jag cyklade mycket mountainbike så hade jag spd-pedaler och hade inga problem med dom. Man kom alltid loss för det var en naturlig rörelse för foten när man skulle sätta ner den.

Första träningspasset hade jag fjädern löst spänd för att känna mej fram men efter halva träningspasset så spände jag fjädern till maxspänd så att skon inte lossnade oavsiktligt och då kom spd-funktionen till sin rätt när man satt fast, för då kunde man även trampa uppåt med pedalerna - max pedalpress hela vevvarvet.

Det var fortande väldigt enkelt att vrida foten och klicka loss, det släppte direkt.

Med våra elcyklar cyklar vi inte i tävlingstempo, utan i lugnt tempo men jag är trots det sugen på spd-pedaler, för jag trivdes med att sitta fast med foten i pedalerna och kunna pressa pedalen uppåt...
 
Berätta mera om situationerna när du slant. Med mera aktivt trampade på jämna vägar är det rätt ovanligt i min erfarenhet. Har du känselproblematik i något ben typ ischias?

Typ av skosula kan påverka förstås.

Thure
 
Förr när jag cyklade mycket mountainbike så hade jag spd-pedaler och hade inga problem med dom. Man kom alltid loss för det var en naturlig rörelse för foten när man skulle sätta ner den.

Första träningspasset hade jag fjädern löst spänd för att känna mej fram men efter halva träningspasset så spände jag fjädern till maxspänd så att skon inte lossnade oavsiktligt och då kom spd-funktionen till sin rätt när man satt fast, för då kunde man även trampa uppåt med pedalerna - max pedalpress hela vevvarvet.

Det var fortande väldigt enkelt att vrida foten och klicka loss, det släppte direkt.

Med våra elcyklar cyklar vi inte i tävlingstempo, utan i lugnt tempo men jag är trots det sugen på spd-pedaler, för jag trivdes med att sitta fast med foten i pedalerna och kunna pressa pedalen uppåt...
För mej var vrida-loss-rörelsen på SPD-pedaler väldig ovan och onaturlig i början. Att vrida hälen snett utåt och tån kvar för att komma loss från trampan var mycket onaturligt för mej och jag cyklade och övade på det mycket när jag började med SPD. Innan dess höll jag på att ramla med foten fast och det hade gjort ont i knät på landningssidan om jag inte kommit loss i sista sekunden.
Samma sak då jag cyklade med korgar, att dra foten bakåt fick jag öva in.
Tror man naturliga rörelse är att bara flytta foten rakt i sidled och den har jag fått öva bort.

Jag uppskattar också att kunan dra på uppvägen men det var inte "bara" att sätta igång men varken korgar eller SPD för mej.

/Patrik
 
Hur högt har du sadeln?

Jag kan sittandes på sadeln stå på tå på marken åtminstone på ena sidan i taget.

Är inte sadelhöjdsreglen att man ska ha lätt böjt knä i trampans nedre läge.

Vad har du får skor när du halkar av? Kan du ha lite mindre hala yttersulor på skorna som ger bättre grepp. Mjuk rejäl gummisula brukar greppa bra mot trampor enligt min erfarenhet.

Alternativet är att montera korgar att sticka in fötterna i eller SPD-pedaler och dito skor att sätta fast skor i trampa men då gäller det att träna in rörelsen att snabbt ta sig loss om man ramlar - annars gör det ont i knäna när man landar. Du pratar om balansproblem så jag rekommenderar nog att inte ha korger eller SPD med tanka på det.

/Patrik
Jag hade börjat en justering när jag läste detta, och
förstår av ditt inlägg att jag har en liten bit kvar. Troligen börjag också höja styret en aning.

Första gången detta hände hade jag alldels för platta och glatta skor.

Jag har dålig balans på speciellt höger ben, men den tycks ha lite med den här saken att göra.
Det kritiska momentet är när jag går på cykeln, vilket jag ändrat, dels beroende på att jag cyklat rätt mycket med packning de senaste åren, dels beroende på en olycka för ngt år sen.

Tidigare var det enkelt, vänster fot på vänster trampa, sparka igång, lyfta höger ben på plats.

Idag ställer jag mig intill cykeln, hålller den på plats, lyfter höger ben över. Stående grensle över cykeln bromsar jag, sätter vänster fot på sin trampa, sparkar igång och sätter därpå höger fot på sin trampa. Vilket inte allltid ger perfekt fotställning p g a att tramporna vrider sig 90 grader. Jag borde återgå till min förra teknik (utan packning, då) men har nog blivit ängslig.

På stadscykeln har jag aldrig mer packning än en enda väska. Jag köpte den för den svängda ramen, vilken är tryggare när jag startar i stadstrafik. Och där är sadelns höjd och vinkel sådana att jag kan parera fall om fötterna skulle lossna.
 
Berätta mera om situationerna när du slant. Med mera aktivt trampade på jämna vägar är det rätt ovanligt i min erfarenhet. Har du känselproblematik i något ben typ ischias?

Typ av skosula kan påverka förstås.

Thure
Det går så fort att jag inte hinner uppfatta varför. Jag har knäproblem av inbördes mycket olika slag, t ex vilovärk i vänster ben , sämre balans och styrka i höger (artros kostaterad i höger knä, gissad i vänster. Jag har diverse skador (buktande och trasig diskar) i ländryggen vilka jag motverkar med rätt omfattande ryggträning,, inget känselbortfall.
 
Går nog att modifiera din teknik lite. Exempelvis trampa till med vänster fot och så rulla med vänster trampa i lägsta läget medan du söker höger trampa med högerfoten och känner eller tittar att trampan är horisontell.

Eventuellt kan du byta trampor. En modell som jag tycker är allround och bra är https://www.bauhaus.se/pedaler-urban-allround-med-reflexer den har jag på några vardagscyklar och familjen är också nöjda med dessa på sina cyklar.

Personligen gillar jag SPD-pedaler på pendel och långfärdscyklar men det är ju en inlärningskurva med såna innan man är trygg med dem.

Thure
 
Senast ändrad:
Går nog att modifiera din teknik lite. Exempelvis trampa till med vänster fot och så rulla med vänster trampa i lägsta läget medan du söker höger trampa med högerfoten och känner eller tittar att trampan är horisontell.

Eventuellt kan du byta trampor. En modell som jag tycker är allround och bra är https://www.bauhaus.se/pedaler-urban-allround-med-reflexer den har jag på några vardagscyklar och familjen är också nöjda med dessa på sina cyklar.

Personligen gillar jag SPD-pedaler på pendel och långfärdscyklar men det är ju en inlärningskurva med såna innan man är trygg med dem.

Thure
Du beskriver nog rätt bra vad jag faktiskt gör, men jag måste ändå starta med vänstertrampan rätt lågt. Stadscykeln är det annorlunda med, ty den har svängd ram, och tramporna vrider sig inte när de inte belastas. Möjligen en nackdel är att dessa trampor inte har några piggar, men, tror jag, tillräcklig friktion mot skorna.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.