Ett tips om du funderar på vattenfilter:
Sawyer Mini:
https://sawyer.com/products/sawyer-mini-filter/
Jag köpte två i julas till mig och sambon, fast har inte testat dem i "skarpt läge" ännu, dels då vi inte varit ute så mkt men kanske främst för att filter är känsliga för isbildning (jmf med när vatten fryser i ledningar). Själva filtret är dock litet, lätt och smidigt; du kan använda det som "sugrör", skruva på det på vilken PET-flaska som helst, eller koppla direkt ("in-line") till ett vätskesystem.
Enligt specifikationerna ska det rena vattnet bra, men har framförallt lång livslängd (nästan 400.000 liter) jämfört med andra produkter jag tittade på. Trots det är det ändå relativt billigt, du kan köpa det från en svensk återförsäljare för ca 350-400 kr, eller så kan du köpa det via Ebay för 250-300 kr (det gjorde jag, funkade hur bra som helst).
Vad gäller effektiviteten så kommer det inte frälsa dig från allt. Kemikalier från jordbruk, industrier och hushåll är jag emellertid osäker på om man kan få bort oavsett? Där är det nog bäst att alltid försöka tänka på var du tar vattnet (var kommer vattnet från, ligger ån/pölen uppströms/nedströms alt. högre/lägre än intilliggande bebyggelse, jordbruk, industrier etc.). Vad gäller virus har jag för mig att Sawyer fångar upp vissa, men absolut inte alla. Min uppfattning är emellertid att vi i Sverige är relativt förskonade från farliga virus i vattnet(?), så den risken bedömer jag att jag kan leva med (no pun intended). Bakterier och Protozoa (amöbor mm.) slipper du däremot helt, eller åtminstone till 99.99999% enligt spec.
För att slippa "onödigt" gegg som slammar igen filtret (såsom TROY GARNER påpekar) har jag funderat på någon "för-filtreringslösning", kanske en behållare med filterduk eller motsv. för initial uppsamling av vattnet. Dock har snilleblixten inte infunnit sig ännu, så enkla och smidiga tips mottages tacksamt!
Sammanfattningsvis kommer ett filter inte frälsa dig från allt, men bör åtminstone vara bättre än ingenting. Resterande hoppas jag går in på "lite skit rensar magen"-kontot, samt håller tummarna för att det inte rensar magen helt!