Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
När du inte klarar leden ?
- Trådstartare T.H
- Start datum
Om du kommer åt ankaret uppifrån så kan du sätta upp ett topprep och fira ner från ankaret och samtidigt plocka ner slingorna på vägen.
Annars kan du försöka backa genom att du håller i den näst översta slingan, klipper ur repet ur den översta slingan samtidigt som den som säkrar tar hem. Därefter reser du dig och plockar bort själva slingan (den översta) och sedan är det bara att repetera detta tills du är nere. Detta funkar dock bara om det är tätt bultat.
Annars kan du försöka backa genom att du håller i den näst översta slingan, klipper ur repet ur den översta slingan samtidigt som den som säkrar tar hem. Därefter reser du dig och plockar bort själva slingan (den översta) och sedan är det bara att repetera detta tills du är nere. Detta funkar dock bara om det är tätt bultat.
Jag brukar ha med en liten brandkarbin kostar ca 10kr som jag lämnar kvar.
Om det är bultat kan detta hjälpa vid nerklättring:
Trä t ex en lång rundslinga i bulten till mitten. Klipp ur den quickdraw du vill rädda. Använd slingan som handtag och klättra ner med den som stöd tills du når nästa bult, dra ner slingan från bulten ovan och upprepa vid nästa.
Finns säkert säkerhetstekniska brister i detta, men jag har gjort så vid något tillfälle och det gick bra.
/K
Trä t ex en lång rundslinga i bulten till mitten. Klipp ur den quickdraw du vill rädda. Använd slingan som handtag och klättra ner med den som stöd tills du når nästa bult, dra ner slingan från bulten ovan och upprepa vid nästa.
Finns säkert säkerhetstekniska brister i detta, men jag har gjort så vid något tillfälle och det gick bra.
/K
farlig metod?
Först sätter man en slinga mellan sig själv och bulten, sen knyter man ur repet (tappa inte!!) Trä sedan repet genom bulten, dra igenom rep till dess bägge ändar når marken, koppla in dig på repet med firningsbroms, koppla loss från bulten och fira ner. Dra ner repet. Inte så bra för repet om hängaren är liten och vass, samt farligt eftersom man hänger i bara en bult. Jag har gjort så, men det är upp till var och en att bedöma om det är säkert.
Frankenjuras Buhlerhaken är bäst! Alla bultar är så stora att man kan fira av som från en vanlig ring.
Först sätter man en slinga mellan sig själv och bulten, sen knyter man ur repet (tappa inte!!) Trä sedan repet genom bulten, dra igenom rep till dess bägge ändar når marken, koppla in dig på repet med firningsbroms, koppla loss från bulten och fira ner. Dra ner repet. Inte så bra för repet om hängaren är liten och vass, samt farligt eftersom man hänger i bara en bult. Jag har gjort så, men det är upp till var och en att bedöma om det är säkert.
Frankenjuras Buhlerhaken är bäst! Alla bultar är så stora att man kan fira av som från en vanlig ring.
Inte så bra att fira direkt i en bult eftersom godset är för tunt och dessutom är dom ofta vassa. Risk att repet går av eller iallafall slits onödigt mkt.
Sen blir det ju dessutom en firning från en enda punkt. Lossnar den är man förmodligen död. Känns som en bättre ide att låta QD:n sitta och bli nedfirad av kompsen istället. Lossnar bulten då har man ju iallafall repet fortfarande klippt i säkringarna nedanför. Därefter firar man förbi bulten från ett bra ankare och hämtar sina QD.
Sen blir det ju dessutom en firning från en enda punkt. Lossnar den är man förmodligen död. Känns som en bättre ide att låta QD:n sitta och bli nedfirad av kompsen istället. Lossnar bulten då har man ju iallafall repet fortfarande klippt i säkringarna nedanför. Därefter firar man förbi bulten från ett bra ankare och hämtar sina QD.
1) Klättra ner (förhoppningsvis är kruxen under dig lättare än kruxet du inte klarade) och ta med säkringarna när du passerar dem. Låter kanske lite omständigt för en sportklättrare, men om du nån gång kommer i samma läge på en tradled så är nedklättring oftast det bästa (och ibland det enda) alternativet (om tid tillåter). Och då är det bra att ha 'tränat' nedklättring tidigare.
2) Med samma reservationer att man hänger i en enda bult och slinga (som Björn nämnde), så kan man undvika att dra repet genom en 'vass' bult:
Trä en slinga genom bulten och låt skarven/knuten hänga på vänster sida. Häng i bulten med tex en quickdraw, knyt ur repet och trä in repet från höger genom båda öglorna på slingan. Knyt fast ändan på repet till vänster sida av slingan (där knuten/skarven sitter). Dra igenom repet tills att 'repöglan' på vänstra sidan når marken och att repet på högra sidan fortfarande når marken (repet går nu från marken till höger, upp till slingan, genom slingan, ner till marken på vänster sida, och sen upp till vänster sida av slingan där repet är fastknutet). Fira av de två 'högraste' (dvs använd inte den ände av repet som är knuten till slingan) delarna av repet. Dra ner repet med den mittersta delen så att högra änden faller genom slingan. Dra sedan ner slingan genom att dra i den vänstraste delen av repet som är knuten till slingan.
Om bulten verkar risig och du absolut inte vill klättra ned, så går det att undvika att sätta livet på den enda risiga bulten (förmodligen en mer teoretisk möjlighet än praktisk!). Om du kan lita på att den näst högsta bulten/säkringen kan hålla dig vid liv, så är det riskabla momentet att knyta av och dra igenom repet inför nedfirningen. Detta kan göras säkert (om än dock omständigt) genom att först göra ett dubbelt halvslag (clove hitch) på en karbin klippt till dig själv innan du knyter ur och drar igenom repet (det bökiga är att 2/3 repet då måste dras igenom halvslaget! Dessutom måste resten av repet dras igenom halvslaget när du firar, men ett alternativ till detta kan vara en väldans stadig prussik som kan hålla ett forstemansfall). Kom då ihåg att andremannen måste ha dig säkrad (eller åtminstone avknuten) ända tills du kommit ner till marken. I detta fall litar du på att ett dubbelt halvslag kommer att rädda dig vid ett 'förstemansfall' när översta bulten trillar ur.
2) Med samma reservationer att man hänger i en enda bult och slinga (som Björn nämnde), så kan man undvika att dra repet genom en 'vass' bult:
Trä en slinga genom bulten och låt skarven/knuten hänga på vänster sida. Häng i bulten med tex en quickdraw, knyt ur repet och trä in repet från höger genom båda öglorna på slingan. Knyt fast ändan på repet till vänster sida av slingan (där knuten/skarven sitter). Dra igenom repet tills att 'repöglan' på vänstra sidan når marken och att repet på högra sidan fortfarande når marken (repet går nu från marken till höger, upp till slingan, genom slingan, ner till marken på vänster sida, och sen upp till vänster sida av slingan där repet är fastknutet). Fira av de två 'högraste' (dvs använd inte den ände av repet som är knuten till slingan) delarna av repet. Dra ner repet med den mittersta delen så att högra änden faller genom slingan. Dra sedan ner slingan genom att dra i den vänstraste delen av repet som är knuten till slingan.
Om bulten verkar risig och du absolut inte vill klättra ned, så går det att undvika att sätta livet på den enda risiga bulten (förmodligen en mer teoretisk möjlighet än praktisk!). Om du kan lita på att den näst högsta bulten/säkringen kan hålla dig vid liv, så är det riskabla momentet att knyta av och dra igenom repet inför nedfirningen. Detta kan göras säkert (om än dock omständigt) genom att först göra ett dubbelt halvslag (clove hitch) på en karbin klippt till dig själv innan du knyter ur och drar igenom repet (det bökiga är att 2/3 repet då måste dras igenom halvslaget! Dessutom måste resten av repet dras igenom halvslaget när du firar, men ett alternativ till detta kan vara en väldans stadig prussik som kan hålla ett forstemansfall). Kom då ihåg att andremannen måste ha dig säkrad (eller åtminstone avknuten) ända tills du kommit ner till marken. I detta fall litar du på att ett dubbelt halvslag kommer att rädda dig vid ett 'förstemansfall' när översta bulten trillar ur.
Undvik så länge det går att lämna en massa fixat utstyr på lederna. Alltså försök att ta med alla karbiner och lämna helst inga snabblänkar, schacklar etc. Detta för att nästa klättrare ska slippa allt junk men framför allt för att sådant syns väldigt bra från marken och drar till sig uppmärksamhet.
Det är oftast inte speciellt avancerat att reversera och rensa leden och det är inte farligt att falla!!! (om leden tillåter). Jag tycker att ett av de ovannämnda förslagen låter utmärkt: trä igenom en slinga som handtag och dra ner den efter dig när du reverserar och rensar. Skiter sig allting så fira ner uppifrån om möjligt.
Det är oftast inte speciellt avancerat att reversera och rensa leden och det är inte farligt att falla!!! (om leden tillåter). Jag tycker att ett av de ovannämnda förslagen låter utmärkt: trä igenom en slinga som handtag och dra ner den efter dig när du reverserar och rensar. Skiter sig allting så fira ner uppifrån om möjligt.
2) Med samma reservationer att man hänger i en enda bult och slinga (som Björn nämnde), så kan man undvika att dra repet genom en 'vass' bult:
Trä en slinga genom bulten och låt skarven/knuten hänga på vänster sida. Häng i bulten med tex en quickdraw, knyt ur repet och trä in repet från höger genom båda öglorna på slingan. Knyt fast ändan på repet till vänster sida av slingan (där knuten/skarven sitter). Dra igenom repet tills att 'repöglan' på vänstra sidan når marken och att repet på högra sidan fortfarande når marken (repet går nu från marken till höger, upp till slingan, genom slingan, ner till marken på vänster sida, och sen upp till vänster sida av slingan där repet är fastknutet). Fira av de två 'högraste' (dvs använd inte den ände av repet som är knuten till slingan) delarna av repet. Dra ner repet med den mittersta delen så att högra änden faller genom slingan. Dra sedan ner slingan genom att dra i den vänstraste delen av repet som är knuten till slingan..
Jo, jag vet att jag bumpar en gammal tråd från -04, men den här biten fann jag intressant.
Är detta ett vedertaget sätt att lösa en sådan knipa? Har jag tolkat beskrivningen rätt (se bild nedan)? Finns det några uppenbara faror, förutom de som lillajag nämner? (En bult, slinga genom potentiellt vass bult)
Texas rope trick kallas det där...
Här har du en betydligt färskare tråd som handlar om precis samma sak: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65149
Här har du en betydligt färskare tråd som handlar om precis samma sak: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65149
Förstår inte riktigt när "reptricket" skulle vara bättre än snabblänkar? Man får nog ner slingan MEN en slinga man dragit ett rep igenom måste kasseras pga friktionsvärmen som uppstår.
Anledningen till att reptricket skulle vara bättre är just att de inte lämnar något kvar på bulten. Om du läser igenom ovanstående tråd finns det mängder av argument som försvarar det ena med det tredje.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Har jag satt leden ..... | Sportklättring | 11 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg