När byter ni hjälm?

Jag undrar hur ni resonerar om/när ni byter ut en hjälm efter en smäll. Det jag tänker på hur går resonemanget. Jag har hört att en hjälm skall bytas ut efter en kraftig smäll men vad är en "kraftig" smäll?

En hjälm som tappas i golvet?
En krash i mot snö/is?
En krash mot träd/sten?
Synliga skador/inga synliga skador?

Visst är mitt huvud värt mer en kostnaden för hjälmen men det skulle vara intressant att höra hur ni resonerar.

/Dag

Hjälmar

Själv skulle jag nog byta den efter en rejäl klotning där den slår i något hårt material, typ en sten eller liknande. Att byta varje gång man tappar den i backen skulle för en fumlig person som jag vara ekonomiskt ohållbart. Detta trots att det är så man resonerar med motorcykelhjälmar. En stöt = förbrukad.

Skulle jag vara dig så skulle jag kolla upp med generalagenterna för de olika hjälmmärkena som finns på marknaden för att be om råd...

/Martin

Skidhjälm ska hålla för snö!

Man optimerar olika hjälmtyper för olika förhållande!

En motercykel trillar du (förhoppningsvis) inte så ofta med. Därmed kan man göra den extremt säkert för en smäll!

En skidhjälm är däremot byggd för att hålla en massa fall i backen, mot det material den är anpassad för (Snö/Is) Dock kan ju dessa material som bekannt variera mycket i hårdhet, och efter en riktigt hård smäll i riktigt hård is så kan det vara läge att fundera på en ny.

/ L

Ingen hård smäll=5 år!

Bara till att instämma med föregående talare. En MC-hjälm är inte uppbyggd av samma material som skidhjälm. Kör själv med en glasfiberkruka från Nolan på bågen, som jag skulle byta direkt om jag tappade den i asfalten. Men en skidhjälm är "oftast" tillverkad i plastmaterial som PVC. Såvida jag inte dratt huvudet i en sten i full kraft så skulle jag inte bytt hjälm. Lite smäll i is och snö är dem byggda för att klara ett antal gånger. Däremot åldras materialet och tappar hållfasthet. Så efter 5-7 år kan det vara läge att byta upp sig, till lite snyggare och mer "inne" hjälm igen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frisk Scott hjälm?? Skidalpinism 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg