• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

när bestämde du dig för hur du skulle rösta?

när bestämde du dig för hur du skulle rösta

  • jag har sedan år tillbaka haft samma uppfattning

    Röster: 17 60.7%
  • jag bestämde mig under valrörelsens inledning (innan sista veckan)

    Röster: 4 14.3%
  • jag bestämde mig senaste veckan

    Röster: 3 10.7%
  • jag bestämde mig under dagen idag

    Röster: 4 14.3%
  • jag bestämde mig i vallokalen

    Röster: 0 0.0%
  • jag kunde inte bestämma mig, så jag struntade i att rösta

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    28
Mmm, det mest intressanta vad gäller valet är ju varför vi inte får rösta elektroniskt. Borde ju inte vara så svårt att få till och valdeltagandet skulle nog närma sig 90%.

...precis som vi även skulle kunna använda nätet för att genomföra en hel del (och billiga) folkomröstningar. Riktig demokrati, typ Schweiz.

Men, det är ju iofs tämligen tydligt att de etablerade partierna inte är särskilt intresserade av att låta folk få mer att säga till om.

*hyttar gubbtrött med näven*
 
Hörde att en av de största orsakerna till att man inte ens arbetar med att vi ska kunna arbeta elektroniskt är att man då inte kan garantera att du röstar som du vill. Om man tex röstar med bank-ID så skulle någon annan kunna tvinga sig till ditt bank_ID och rösta i ditt namn, eller stå med en pistol mot ditt huvud då du röstar.

Christian
 
Hörde att en av de största orsakerna till att man inte ens arbetar med att vi ska kunna arbeta elektroniskt är att man då inte kan garantera att du röstar som du vill. Om man tex röstar med bank-ID så skulle någon annan kunna tvinga sig till ditt bank_ID och rösta i ditt namn, eller stå med en pistol mot ditt huvud då du röstar.

Christian

Det är ett vackert och ganska korrekt argument.

...men vi kan ju konstatera att våra val inte fungerar idag - valfusk förekommer, ifyllda valsedlar åt gamlingar, borttagna valsedlar från vallokaler osv.
Vi kan sköta allt annat i våra liv elektroniskt, däribland deklarera.
Nä, politikerna är rädda och skulle nog helst ha samma valsystem som i USA.
 
Vi kan sköta allt annat i våra liv elektroniskt, däribland deklarera.
Nä, politikerna är rädda och skulle nog helst ha samma valsystem som i USA.
Dålig jämförelse. Det som är svårt att undvika är t ex att hustrumisshandlare tvingar sina fruar att rösta "rätt". Ingen av oss tycker att såna typer skall ha två röster, inte ens en rädd politiker.

Valhemligheten är central i en fungerande demokrati och inget man bör ge upp lättvindigt. Absolut inte för att några är för lata för att gå ut och rösta. Orkar man inte så förverkar man sin röst. Så enkelt är det. Att det förekommer rent fusk och avarter idag är ett argument för att skärpa till proceduren, inte för att göra det lättare för fler att bryta mot reglerna.

Är det bara jag som är less på det eviga gnällandet på "politiker"? Det är ett meningslöst patentgnäll. Politiker är inte en egen djurart. De är inte genetiskt identiska och de ingår inte i en världsomspännande komplott mot vanligt, hederligt folk. Jag gillar en del bättre än jag gillar andra på grund av olikheter mellan dem. De kan fatta beslut som jag gillar eller ogillar, men det gäller för alla beslutsfattare. Att spy galla över "politiker" är bara löjligt.
 
Hörde att en av de största orsakerna till att man inte ens arbetar med att vi ska kunna arbeta elektroniskt är att man då inte kan garantera att du röstar som du vill. Om man tex röstar med bank-ID så skulle någon annan kunna tvinga sig till ditt bank_ID och rösta i ditt namn, eller stå med en pistol mot ditt huvud då du röstar.

Christian

För att verkligen kunna garantera att alla röstar som dom vill borde ju valsedlarna finnas i själva röstningsbåset, Som det är nu kan ju någon tvinga mig att rösta på ett visst parti, följa med in i röstningslokalen och se till att jag väljer "rätt" valsedel innan jag går bakom skynket.
Pär
 
För att verkligen kunna garantera att alla röstar som dom vill borde ju valsedlarna finnas i själva röstningsbåset, Som det är nu kan ju någon tvinga mig att rösta på ett visst parti, följa med in i röstningslokalen och se till att jag väljer "rätt" valsedel innan jag går bakom skynket.
Pär

Har flera gånger sett folk plocka en av varje innan de går bakom skärmen. Annars skickar de flesta partierna hem valsedlarna. Jag hade med mig mina valsedlar i fickan, kryssade och klara.