• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

när bestämde du dig för hur du skulle rösta?

när bestämde du dig för hur du skulle rösta

  • jag har sedan år tillbaka haft samma uppfattning

    Röster: 17 60.7%
  • jag bestämde mig under valrörelsens inledning (innan sista veckan)

    Röster: 4 14.3%
  • jag bestämde mig senaste veckan

    Röster: 3 10.7%
  • jag bestämde mig under dagen idag

    Röster: 4 14.3%
  • jag bestämde mig i vallokalen

    Röster: 0 0.0%
  • jag kunde inte bestämma mig, så jag struntade i att rösta

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    28
Bestämde mig egentligen för ett tag sen, men slutgiltigt beslut strax utanför lokalen. Nu var det iofs bara en mindre justering som var aktuell. lycklig med mina 3 val.
 
Jag har alltid samma problem, körde tex valbarometern på SR/SVT och fick ungefär samma på de flesta partierna. Några småpartier var lägre, men ingen stack upp markant över de andra.
Helt enkelt så att jag är röd i vissa frågor, och blå i andra och snittresultaet blir jämnt...
Bestämde komun och riksdag slutgiltigt på morgonen, landsting strax innan jag gick dit på eftermiddagen.
 

avslutad210712

Gäst
När jag tog valsedlarna även om jag var rätt säker vilka jag skulle välja. Kommunalt var svårast eftersom inget parti egentligen visat framfötterna.
 
Tycker det borde finnas en ruta att kryssa i nånstans där det står:
Jag kontaktar er i framtiden om jag skulle ändra mig beträffande dessa tre val.

Och då menar jag inte att man ska ha möjlighet att ändra sig under mandatperioderna, vilket i och för sig troligen skulle kunna bli populärt...
 
Välja? Val? Var? Har det varit val? Vem, vad, hur, när? Varför har ingen sagt nâgot, man kunde ju tycka att tidningarna kunde skrivit nâgot!
 
Att rösta blankt måste ju sägas framstå som ett viss besvär för absolut ingen nytta. I skola fick man itutat i sig att det var VIKTIGT att rösta, och att även en blankröst var en demokratisk åsiktsyttring. Känns nog som att det är att överskatta den blanka röstens betydelse... Om det är blankt som är ens alternativ så har jag god förståelse för den som struntar i att rösta.
 
Det var ovanligt svårt i år. Eller så blir jag äldre och tänker mer. Jag lyckades välja efter en heldag på stan i valstugorna på lördagen och sen en natts sovande på saken, men det var nog nästan slumpen, eller dagsformen, som avgjorde vilket av de tre möjliga partierna som till sist hamnade i kuvertet. Jag tror att sånt jämnar ut sig i slutänden, någon annan som tvekade mellan dessa partier valde nog något annat, annars tycker jag att det är viktigt att något av de partierna får en röst för att minska de värsta konkurrenternas inflytande.

Jag tycker att det är viktigt att rösta, men självklart också viktigt att vi har rätten att låta bli!

Personligen skulle jag föredra att rösta blankt före att inte rösta alls, eftersom en blankröst är en tydligare markering att man är missnöjd med hela sk*ten. 15 % som inte röstar alls är inte så farligt, men 15 % blankröster skulle kännas!