När behöver jag stålkant på turskidor mm?

haskell; sa:

Din sajt var ju mycket bättre! Det känns pålitligt med företag som visar olika info på sina parallella domäner. Får bara hoppas att den svenska importören och handlarna fattar att E109 är intressanta för kunderna.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2005-03-10 kl 18:55]

Lasse Nilsson; sa:
Din sajt var ju mycket bättre! Det känns pålitligt med företag som visar olika info på sina parallella domäner.
Det är http://www.fischer-ski.com/ som är deras officiella sajt. Om de vore någorlunda smarta så skulle de nöja sig med en uppsättning filer... ;)
Får bara hoppas att den svenska importören och handlarna fattar att E109 är intressanta för kunderna.
Jag har sett modellen på Udéns Sport i Göteborg och något mer ställe, förutom ett gäng ställen i Tyskland och Italien... :)

tango; sa:
Hej!
Har allvarligt fudnerat på att överge vita blixtgen inför påsken fjälltur och komma in i 2000talet plastvärld. Många alternativ finns det och några frågor infinner sig snabbt - stålkant eller inte? Vallafritt eller inte? Vilken bindning och vilka skidskor är lagom varma?

De två bästa skidorna enligt mig är Åsnes Rago eller Fischer E99, alternativt Fischer E109. Rago verkar ha något bättre spann, medan Fischer har bättre glid.

Jag har just bytt till Rottefella BC bindning då den skall ge bättre skidkänsla än NordicNorm (för kängor med läpp).

Mina pjäxor:
http://www.crispi.no/alpinalangrenn/backcountry/bc1600/bc1600.htm

De har ju en värstingmodell, modell dyrare också:
http://www.crispi.no/crispivinter/stetind/stetind.htm

Om de skidpjäxorna (BC1600) är tillräckligt varma för dig vet jag inte. Jag brukar inte frysa om fötterna om de inte är blöta. Ett tips är ju att ha två par tjocka sockar när du provar pjäxor och kanske skaffa en yllesula också. Lägg till ett par pjäxöverdrag eller damasker så borde de fungera om du inte skall till Grönland.

Stålkant - behöver man det vid fler tillfällen än utför "i slalombacke-fart" samt vid brant uppför på skrå?
I så fall är nog stålkant inte något måste för mig då jag inte avser göra telissväng med stora ryggan på och försöker välja väg som inte bär väldigt brant uppför.

Både E99 och Rago har heldragna stålkanter, vilket jag tycker är en bra när man tar sig nerför isiga backar oavsett om man skall telemarka eller inte.

Har sett att en av de stora sportkedjorna säljer ett paket med ett par Fischer turskidor utan stålkant och med fiskfjäll, SNS-bindning och ankelhöga skor med grov sula för 1500 och funderar på om det är ett bra köp.

Det som är bra med skidor utan stålkant är att de är roligare att köra i lättare terräng och när man har lättare packning. Stugturer i inte allt för brant terräng kan de fungera i.

Primära turerna är stugtur under våren - blir det långa vinterturer och sova i busken så plockar jag nog fram vita blixten igen - trots ovänskapen ifjor men den skyller jag på vädret - först tö som snabbt gjorde om mina nytjärade skidor till platåskor och sedan frös det och blev is som slet bort tjäran och slutligen bra väder (minus 5) men då var tjäran borta och det blev is på träbelagen och inget glid ens utför så jag tar nog med extra tjärna nästa gång.

/Patrik

Vita blixten suger enligt mig. Men i skogsterräng så kan det ju faktiskt vara bättre med ett par breda träskidor. Bara det inte blir klabbföre...

så här blev det!

Hej!
Tack för alla tips och jag får väl berätta hur det gick. Sambon och jag köpte var sitt par Fischer-skidor med både fiskfjäll och stålkant. De funkade i de fören som bjöds i Jämtland under påsken. I grunden var det stenhård skare och vädret varierade mellan snöblöandat regn och några plus (skärtorsdag) till sol och några minus (fre-sön). Ingen nysnö att tala om.

Vi åkte Jämtlandspyramiden, (triangeln + topptur på Storsylen). Vi vallade med flytande glidvalla (såg ut nästan som nikwax flytande skovax fast blått) och vi vallade skidornas fulla längd. Provade även att bara valla en skida men märkte ingen nämnvärd skillnad den dagen. Hrm??

Fästet funkade bra längs lederna utom i de allra isgaste spåren - då fick man åka ut på skaren och åka "eget spår" för att få fäste. Utför går det inte raketfort men fullt tillräckligt med stora ryggan på. På platten blir det inte heller raket-glid men helt ok enl min mening. Den som söker tystnad kan irritera sig på ljudet som fiskfjällen avger mot hård isig snö men det stör inte mej då vind/fartvind oftast överröstar detta.
På toppturen gick vi med nyrda stighudar uppför. Hade möjligen gått att skråa upp utan men på hård skare så var det behagligare med hudar. Utför gick det undan rejält på skaren. ;-)

Nöjd med köpet! Inte billigast men bra!

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Staffan Andersson Behöver input... Turskidåkning 0
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min upplevelse Turskidåkning 21
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
vandrafjäll Jag tar mig inte hem från Nikkaluokta? Turskidåkning 25
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min första fjälltur/vinter Turskidåkning 15
Avslutat Medlemskap 201709 Vad har jag köpt - Salomon BackCountry 5 Turskidåkning 4
majjen Unna Allakas: Tar jag mig vatten över huvudet? Turskidåkning 9
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
sajberjohan Är jag den enda? Turskidåkning 15
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
andersjon Finns de längskidor för en 100KG grabb som jag? Turskidåkning 2
sandskäddan hur får jag träpulkan körklar igen? Turskidåkning 1
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
Mathew Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem? Turskidåkning 4
Lars Jonsson Vad ska jag köpa som nybörjare? Turskidåkning 6
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
Nyman Jag söker turtips i Grövelsjön på sportlovet Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
Jag är nog tokig... Turskidåkning 2
skogis vad skall jag köpa? Turskidåkning 2
Vart ska jag åka efter nyår? Turskidåkning 1
Hur vallar jag träskidor? Turskidåkning 7
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
EHJ Skateskidor med stålkant? Turskidåkning 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg