För några år sedan råkade jag strax efter solnedgången ut för ett kallras nedanför Mikkajekna i Sarek. Cellgummit i mina Lundhags Alaska blev stelt på ett par minuter (så lång tid det tog att stanna, dra upp dragkedjor i fleecebyxorna, slänga på sig fleecejackan, myssen, tjocka vantarna och hämta dunjackan i pulkan och kränga på sig den). Några hundra meters skidåkning senare (tempo med 50 kg pulka efter sig) var jag varm igen, fast då hade skruvarna i bindningarna krympt så mycket att de gick tvärs av (5 av 8). När jag slog läger en halvtimme senare ville inte yttersta sockan lossna. Efter att ha tillgripit mera våld visade det sig att den helt enkelt frusit fast på insidan av kängan.
Det var visst 27 minus nere i Kvikkjokk morgonen efteråt, men det räcker inte på långa vägar. Kan någon med mer erfarenhet av kyla göra en ungefärlig gissning om vilken temperatur det kan ha rört sig om?
Det var visst 27 minus nere i Kvikkjokk morgonen efteråt, men det räcker inte på långa vägar. Kan någon med mer erfarenhet av kyla göra en ungefärlig gissning om vilken temperatur det kan ha rört sig om?