Nackdelar

GPS öppnar en milijon möjligheter. Allt från att veta din extakt kurs när du seglar till att hitta tillbaka till den mysiga myrmarken där du nästan gick ner dig. Men det jag undrar över är begrännsningar och nackdelar.

Vad han ni uppleft för problem? Funkar inte GPS inne i städer, räcker bara bateriet en kort stund. Går GPSen att lita på?

Tack för svaren!!!!

Begränsningar

Öst; sa:
GPS öppnar en milijon möjligheter. Allt från att veta din extakt kurs när du seglar till att hitta tillbaka till den mysiga myrmarken där du nästan gick ner dig. Men det jag undrar över är begrännsningar och nackdelar.

Vad han ni uppleft för problem? Funkar inte GPS inne i städer, räcker bara bateriet en kort stund. Går GPSen att lita på?

Tack för svaren!!!!

En nackdel är att du måste ha satellitmottagning från minst 4 satelliter samtidigt. Annars är det kört. Det kan bli problem med detta i städer (speciellt fotgängare på trottoaren), nära hus och bergväggar, ravinbottnar etc. Nyare GPS-mottagare har bättre antenner och bättre program för positionsberäkning i svåra förhålanden än de gamla GPS-mottagare.

En annan nackdel är att ibland visar GPS-mottagaren fel p.g.a. atmosfärsstörningar. Felen kan uppgå till flera kilometrar i vissa fall. visserligen utlovas god precision i minst ca 95 % av fallen, men de övriga 5 % kan vara åt pipan...

GPS käkar batterier, därmed basta! Bra och kraftfulla uppladdningsbara batterier med en effektiv snabbladdare rekommenderas, t.ex. GP Smart Powerbank med 1800 mAh R6-batterier http://www.gppowerbank.nu/sv/index.asp

Summa summarum så är GPS-mottagaren tämligen pålitlig, men kan kortvarit visa helt galen position.

/Niklas

Öst; sa:
Jag fick en GPS för någon vecka sedan och har testat den vid bilkörning mellan Uppsala och Köping och då hade den kontakt med sateliter hela tiden. I går var jag och promenerade i Karlbergsskogen då hade jag kontakt med sateliter 58 minuter av de två timmar jag var ute och gick med hunden. Jag hade GPSén i handen eller hängande om halsen hela tiden.
Jag kommer att använda den mest i fjällen och där är det kanske mindre störningar men jag kommer att ha problem med batterier men det beror på hur man använder den. Att ha på den hela tiden som "färdlogg" drar givetvis batterier. Men att bara använda den när man sätter dit en waypoint eller när man skall hitta i mörker och dimma drar inte så mycket kraft.
En solcellsladare? Nja... jag försöker hålla en minimal packning så till och med GPSén är för mycket men jag skall i alla fall ge den en chans nästa sommar. Men jag har klarat mig utan GPS till i dag - har inte ens använt kompass någon gång - så jag är inte så imponerad av den. Jag är mer imponerad av mitt lokalsinne :) // Roland

Kontakten

Har haft min Etrex i snart ett år nu och det "sämsta" är kontakten med satteliterna. I bilen (framrutan) funkar det bra, men i skogen är det värre. Skaffade en GPS för att ha vid jakten på nya marker. Med GPS´en i bröstfickan i normal skog upplever jag att den 7 ggr av tio har tappat kontakten när jag tar upp den ur fickan.

För min del spelar det iof ingen större roll eftersom GPS bara är ett extra hjälpmedel. Har jag markerat utgångs platsen kan jag ju alltid ta upp den ur fickan och vänta till den har kontakt och få hjälp med "hemresan" om så behövs.

/Baxen

Med kompass

Den största nackdelen med GPS kan mycket väl vara att man inte lär sig navigera utan. Alla tekniska prylar kan lägga av och det sker när man som minst önskar det.
Det bästa sättet att använda GPS:en i terräng är enligt mitt förmenande, att använda den ihop med en kompass. Starta upp den, hämta en waypoint, kolla kompasskursen dit, stäng av den, ställ in kursen på kompassen och knata iväg på gammalt hederligt sätt. Vid behov gör man om proceduren. Detta sparar batterier, det spelar ingen roll om sateliterna är skymda ibland och man har med sig en kompass som man kan använda. Om GPS:en lägger av vet du också kursen till nästa waypoint ganska hyfsat och du kan ganska bra räkna ut din nuvarande position också.

/Hans

Med karta och kompass

GPS är som alla andra elektroniska navigationsattribut mycket bra hjälpmedel. Men utan karat och kompass samt kunskap om hur dessa används ökar beroendet och därmed risken.

GPS är en av dom absolut bästa uppfinningarna för att bestämma en position. Använd tillsammans med karat och kompass blir det en oslagbar kombination.

Jag ser inga direkta nackdelar med GPS:en om den används på rätt sätt, själv skulle jag aldrig lita enbart på GPS:en i en riktig nödsituation.

Att veta var man ska är bra! Men att veta var är och har varit är A och O i navigation, utan den kunskapen hittar du inte tillbaka och inte hur du ska gå för att komma dit du vill.

Inställningsfråga

Jag undrar hur ni övriga har ställt in era GPS manicker under inställningsvalet: Nät/Sann/Magnetisk/Egen.

Mitt sunda förnuft tyckte att jag skulle bocka för den magnetiska som då blir nästan 4 graders differens här uppe i sthlm, med tanke på att min E Trex Vista även innehåller en kompass och försöker hålla kursen även med tillfällig avsaknad av satelliter.

Hur har ni gjort.

Hälsningar
Christos Tsalios

Spelar kvitta

Normalt sett spelar det ingen roll vilket du gör. Din Vista hittar vägen till din destination oavsett vilken nordpol du väljer att gå mot.

Om du däremot ska använda den tillsammans med en vanlig kompass, då har det betydelse. Då är det lämpligt att använda magnetisk nordpol, eller, om den inbyggda databasen för skillnaden på geografisk och magnetisk nordpol inte stämmer där du är, kan du använda egen nordreferens.

Observera att den magnetiska kompassen i en Vista envisas med att anse att norr är mot den magnetiska nordpolen, oavsett vad du ställer in, förutom sann nordpol, då.
Detta innebär alltså att om man vill ha en egen nordreferens (en del byggritningar innehåller ibland ett "norr" som råkar vara parallellt med en lämplig vägg, som kanske i verkligheten ligger i NNW eller något liknande), fungerar det inte om man använder den magetiska kompassen och egen definition på var nordpolen är.
Dessutom fungerar inte Vistan ordentligt när det gäller att reda ut om man håller grunkan i våg heller, när man använder egen nordpol. Innan jag påpekade det för programmerarna på Garmin fungerade det inte alls. Sedan ändrade de algoritmen i alla deras enheter, som har magnetisk kompass, men det fungerar ändå inte som det ska. Fast det blev bättre...
Använder du din Vista tillsammans med kartor, ska du använda sann nordpol. Såvida det inte är en orienteringskarta, för vi orienterare ritar meridianerna mot den magnetiska nordpolen nuförtiden, för att undvika att behöva bekymra oss om missvisningen på tävlingarna.

Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg